Pas på med at købe kniv på nettet

Det kan koste samtykke til jagttegnet, hvis du køber den forkerte kniv på internettet. Overvejer du at købe fra en udenlandsk side, er opfordringen klar: Lad være.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen og Nicholai Vigger Knudsen, Danmarks Jægerforbund
Foto: Syd- og Sønderjyllands Politi

Julen nærmer sig, og det er nærliggende for mange jægere, at have en lækker jagtkniv på ønskesedlen. Men man skal være meget påpasselig, hvis man har tænkt sig at købe kniv på nettet. Selvom man tror, man køber en, der er lovlig i Danmark, kan man godt modtage en, der ikke er. Og så kan det altså koste jagttegnet.

For tiden får vi mange henvendelser fra medlemmer, der har handlet knive på siden wish.com, men generelt er anbefalingen fra Danmarks Jægerforbund: Lad være at købe knive fra udenlandske hjemmesider.

Handler i god tro

Fælles for de mange henvendelser er, at køberen har handlet i god tro. Hjemme på computerskærmen har man kun et par billeder og en kort beskrivende tekst. At bedømme ud fra det, kan drømmekniven virke lovlig i Danmark.

Men når den så dukker op i det internationale postcenter og bliver belyst af de danske toldere, kan vurderingen være, at der er tale om en ulovlig kniv – fx en fjederassisteret- eller en springkniv.

Og så modtager man et bødeforlæg for ulovlig våbenimport.

Vær kritisk over for bødeforlægget

Betaler man bødeforlægget i den tro, at så er sagen ude af verden, tager man fejl. Et betalt bødeforlæg, er nemlig det samme som at erkende sig skyldig, og det vil i langt de fleste tilfælde medføre, at du ikke længere kan modtage politiets samtykke til jagttegn.

Det er ikke altid korrekt, at der er tale om en ulovlig kniv. Derfor anbefaler vi – hvis sagen er kommet så langt – at man ikke automatisk betaler bødeforlægget, men i stedet kontakter en advokat, og eventuelt får sagen for en domstol.

Men spring over hvor besværet er mindst: Køb en kniv fra en - troværdig - dansk forhandler. Der er importen nemlig klaret, og du har vished for, at kniven er lovlig.