Offentliggjort den: 22. september 2018

Inspiration til jagt

Danmarks Jægerforbund lagde rammer til, da den første jagtinspirationsmesse blev holdt over dåben i og ved Jagtens Hus ved Kaløvig lørdag den 22. september.

Tekst: Max Steinar

Hele 26 forskellige udstillere fra hele Danmark havde sagt ja tak til initiativtagerne, Kasper Tornvig Andersen, Jelling Jagtrejser, og Christian Hjort, Northern Hunting, til at støtte op om arrangementet, som brugte størsteparten af de grønne arealer foran Jagtens Hus. Hvidløgs krondyrspegepølser, Subaru alltime firehjulstrækkere, hundeartikler, jagtrejser, skydetårne, blyfri ammunition, høreapparater, bueskydning, tøjsalg, demonstration af hundearbejde, foredrag om jagtrejser, trofætransport, osv.: Det meste af paletten omkring jagt var dækket ind.

Stormen Knud var endnu ikke kommet helt ud ad døren fra Danmark, og det rykkede og ruskede voldsomt i teltdug og stænger, især midt på dagen, da der en overgang var 13 sekundmeter vind.

Men det afholdt ikke publikum fra at strømme til i en lind strøm, og fra flere sider blev det bedømt, at i al fald 1.000 mennesker havde været på besøg ved messen, den første af sin slags. Men med nogen sandsynlighed ikke den sidste ifølge Kasper Tornvig Andersen.

-Jeg er udmærket tilfreds med fremmødet, og selvfølgelig er der altid noget, man kunne gøre lidt anderledes og måske bedre. Det tænker jeg og de andre udstillere over til næste år, og mon ikke vi ses her igen, forudser han.

Jægerforbundet var som sådan ikke involveret i messen, lagde som nævnt kun rammer til, men havde dog en stand, lige som flere ansatte var til stede, og bl.a. lavede rundvisninger i dele af Jagtens Hus.

De dygtige folk fra Ebeltoft Jagthornsblæsere blæste bl.a. velkommen til messen.

Initiativtager til messen, Kasper Tornvig Andersen, havde medbragt sin citrongule campingvogn, hvor folk kunne få en snak om køb af en jagtrejse til en eller anden spændende del af verden.

Flere gang i løbet af dagen var der foredrag i den store kantinesal i Jagtens Hus.

Selv om Danmarks Jægerforbund som sådan ikke var involveret i messen, så afholdte DJ alligevel rundvisninger på området.

På messen var der stort set alt, hvad ethvert jægerhjerte kunne drømme om, bortset fra våben., Politiets nye, skærpede praksis var ganske simpelt for bøvlet en omgang for arrangørerne at bide skeer med.

Det er første, men nok ikke sidste gang, at arealerne ved Jagtens Hus lægger jord til denne type messe.

Uden mad og drikke dur messegæsten ikke. Og der var naturligvis tale om ”jagtmad”, mere præcist krondyrs hotdogs.

Folk benyttede sig flittigt af de bænke og borde, der var opstillet, og slappede lidt af.

Naturligvis var besøgscenteret også åbent, og det var der mange – som denne pige – der fik en stor oplevelse ud af.

Hele dagen var der flittig aktivitet frem og tilbage mellem de forskellige bygninger ved Jagtens Hus.

I besøgscenteret stod Danmarks Jægerforbunds ansatte klar til at besvare spørgsmål og hjælpe på vej.

Under rundvisningen fik gæsterne også mulighed for at tage kantinen i øjesyn. Alle jagtforeninger er velkomne til at lægge billet ind på at bruge lokalet, hvis man skal have for eksempel et foredrag.

Ingen jagt uden hund. Og ingen jagtinspirationsmesse uden en hundeopvisning (af Kennel Mirage Gundogs). I baggrunden går blæsten frisk over Kalø Vigs vande.

Arrangørerne havde lavet det prisværdige initiativ at indstifte ”Jagtinspirationsprisen”, og den første af slagsen blev tildelt ”Mårhundegruppen i Hedensted Kommune”. Disse fire var mødt frem for på hele gruppens vegne af modtage prisen. Fra venstre er det Asger Skov, John Ravn, Carsten Lykkegaard og Troels Madsen. Gruppens stifter, Peder Munkholm Jensen, kunne desværre ikke komme.