FM i jagtskydning og jægertrap 2018:
Styrket bredde

Ved dette års forbundsmesterskab i jagtskydning og jægertrap blev bredden i jagtskydning styrket. En jægerrække, hvor alle med lyst til at svinge haglbøssen, så nemlig dagens lys på Herning Jagtcenters baner den 28. og 29. juli. De flotte resultater blev der heller ikke sparet på denne weekend.

Tekst: Christian Lang Jensen, Danmarks Jægerforbund
Foto: Christian Lang Jensen, Danmarks Jægerforbund

Det er et velkendt fænomen, at en stærk elite fordrer en solid bredde, så talentmassen er så omfangsrig som muligt. Netop af denne årsag valgte man i år at give plads til en jægerrække ved forbundsmesterskabet i jagtskydning og jægertrap.

Da deltagelse i denne række ikke forudsatte andet end gåpåmod og lyst til at skyde, havde en del nye skytter taget turen til Herning Jagtcenter for at jage små, flyvende tallerkner. Dette tiltag resulterede sågar i en stigning i antallet af deltagere på omkring 10 procent i forhold til sidste år, hvilket må rubriceres som en pæn fremgang.

Ikke de store udfordringer

Da man i jægerrækken havde mulighed for at deltage både individuelt og som en del af et hold i klasserne: dame, junior, senior, oldboys, veteran og superveteran, var kimen lagt for mange spændende opgør.

Utroligt nok var kun superveteranholdklassen i jægerrækken uden deltagere. Alle andre klasser i jægerrækken havde deltagende skytter. Denne situation fandt arrangørerne stor glæde ved, men desværre havde mange af vinderne i de forskellige klasser i jægerrækken forladt Herning Jagtcenter før præmieoverrækkelsen.

Gunnar Bennedsen, som er formand for flugtskydningsudvalget, udtrykte i denne sammenhæng, at det var meget ærgerligt.

- Præmieoverrækkelsen er jo netop en meget væsentlig del af et mesterskab, og jeg håber, at flere vil prioritere anderledes næste år, lød det.

Han gav udtryk for, at dette budskab måske ikke var blevet formidlet tilstrækkeligt godt, og han opfordrede samtidig til, at de vindende skytter i jægerrækken fremtidigt vil lade sig hylde.

Selve mesterskabet bar præg af et solidt fodarbejde fra de mange frivillige kræfter, som fik mesterskabet til at forløbe gnidningsfrit weekenden igennem. Kun teknikaliteter, som da det elektroniske udstyr på en standplads stod af for en stund grundet varmen, kan nævnes på den negative side. Det blev dog hurtigt løst af Herning Jagtcenters kompetente teknikere, så kastemaskinens ihærdige forsøg på at udfordre skytternes tålmodighed udløste kun en mindre forsinkelse.

Vejrmæssigt var der bestemt heller ikke det store at klage over, da den ene korte byge, som rullede ind over banerne lørdag eftermiddag, lod vente på sig, til skydningerne var overståede.

Lørdagen var ellers præget af intens varme og en udfordrende vind, som fik nogle duer til at hoppe og danse. Søndag havde vinden imidlertid lagt sig, og der var derfor lagt i ovnen til særdeles god skydning.

Fine resultater hos kvinderne

Som nævnt var skytterne udfordret af vind lørdagen igennem, og det kunne også fornemmes på resultaterne. Både den individuelle skydning og holdskydningen for dameklassen og de tilsvarende skydninger for jægerrækkens kvinder blev afviklet denne dag.

I den individuelle skydning for kvinderne trak Laila Terkelsen det længste strå, da hun vandt guldet foran Connie Lundbye på andenpladsen og Marie-Louise Achton-Lyng på tredjepladsen.

Dermed fik hun revanche for sidste år, hvor hun måtte ”nøjes” med sølvet. At hun så ramte en due mindre og brugte to skud mere i år i forhold til sidste år, da hun skød 38 i 43, var ikke så afgørende. Guldet var utvivlsomt hendes, da sølvet og bronzen krævede henholdsvis 37 i 41 og 36 i 40.

På holdsiden måtte Hedehusene-Fløng’s Guldpiger tage endnu et skridt ned af præmieskamlen i år, da de tog sig af bronzen med en serie på 104 i 125. Vinderne blev kvinderne fra Tølløse, som skød 106 i 129, mens sølvet gik til Sevel Jagtforening med 105 i 129. Dermed var der tæt kamp om podiepladserne!

I jægerrækken på kvindesiden var der desværre ikke det store fremmøde. Individuelt skulle guld, sølv og bronze derfor fordeles mellem de tre deltagere, som havde meldt sig til skydningen.

Guldet blev hjemtaget af Sanne Teut Ditlevsen med en fin serie på 30 i 45. Monica Brusgaard Christensen og Heidi Thorup Christensen tog henholdsvis sølv og bronze med 22 i 47 og 18 i 49. Holdguldet blev vundet af det eneste deltagende hold med en serie på 68 i 140.

Al begyndelse er svær, som man siger, og måske var dette blot begyndelsen på noget, som i fremtiden kan trække mange flere kvindelige jægere til skydebanerne.

Sidst men på ingen tænkelig måde mindst blev der afviklet jægertrap for kvinderne om søndagen. Her blev der leveret skydning af utrolig høj klasse, da hele fire skytter overgik den serie, der sidste år var ensbetydende med guld. Den lød på 39 i 50.

I år skulle der dog hele 41 i 50 til for at opnå en bronzemedalje, og den tog Gitte Rasmussen sig af. Sølvet gik ikke helt overraskende til Marie-Louise Achton-Lyng, da hun fik pulveriseret en enkelt due mere.

Øverst på skamlen stod dog Anna Steenberg, som leverede en fantastisk serie på 45 i 50. Det må siges at være imponerende, og forståeligt nok skinnede hun om kap med solen, da hun placerede fødderne solidt på den øverste podieplads.

Hedehusene–Fløng Jagtforenings juniorer leverede

Det kom næppe som nogen overraskelse, at Hedehusene-Fløng Jagtforenings juniorer klarede sig fantastisk ved dette års forbundsmesterskab. Ikke desto mindre kunne man ikke undgå at blive lidt imponeret over den talentmasse, foreningen diskede op med.

I den individuelle skydning tog jagtforeningens juniorer sig af både guld og sølv med imponerende 40 i 42 og 39 i 41. De to unge herrer, som leverede disse serier, var henholdsvis Jeppe Olsen og sidste års bronzevinder Gustav Lagerbon.

Bronzen blev i år vundet af Marcus Steensgaard Kjep fra Bjergsted Jagtforening, hvilket betød, at sidste års sølvvinder Jonas Bøgelund ikke kom på podiet i år. Han endte på en syvendeplads.

Men hvem tog mon holdguldet? Ja, gæt en gang. Det gjorde Hedehusene-Fløng Jagtforenings juniorhold såmænd, og dermed fulgte de på fornem vis op på sidste års succes, hvor de ligeledes tog guldet med hjem.

De fik dog særdeles tæt kamp fra Bjergsted Jagtforening, som kun skød en enkelt due mindre end det vindende hold. Drengene fra HFJ var noget lettede, da de så det endelige resultat

Jægerrækken hos juniorerne bar, som hos kvinderne, desværre heller ikke præg af den helt store tilslutning, da kun fem deltagere dystede i den individuelle klasse, og et enkelt hold var, hvad det kunne blive til hos de yngste i jægerrækken. Det individuelle guld gik her til Rasmus Egelund Schmidt fra Køge-Herfølge Jagtforening, hvorimod holdguldet tilfaldt Jernløse Jagtforening.

Omskydninger var der behov for

Seniorernes individuelle skydning er altid et tilløbsstykke uden lige, og i år var ingen undtagelse. Da denne klasse skulle skyde om søndagen, var der store forventninger til skytterne, da forholdene var med dem.

Svag vind, godt med lys fra solen, som tittede frem bag det tynde skydække og ikke mindst højt humør på banerne var tilsyneladende opskriften på succes, da hele fire skytter pulveriserede samtlige 40 duer med 40 skud. Dermed var der dømt nervepirrende omskydning.

Ved højreduerne gjorde første mand, Morten Christiansen fra Tølløse-Vipperød Jagtforening, rent bord med to fejlfrie dubleer. Derefter var det sidste års vinder Brian Smedegaard Pedersens tur. Desværre for ham smed han den første due i sin anden duble.

Søren Heden Nielsen fra Hedehusene-Fløng Jagtforening var tredje mand ved bagduerne, og han var tilsyneladende nervøs, da han bommede begge duer i den første duble. Han fik dog den næste duble. Eftersom det var hans første 40 i 40 serie nogensinde, var det meget forståeligt, at nerverne sad uden på skydevesten.

Sidste mand på pladsen var Rasmus S. Jacobsen fra Sevel Jagtforening, og han skød med stor selvsikkerhed begge dubleer fejlfrit. Dernæst stod bagduerne for tur. Her missede Morten Christiansen, Brian Smedegaard Pedersen og Søren Heden Nielsen en enkelt due hver.

Dermed lå Rasmus S. Jacobsen lunt i svinget inden venstreduerne. Her var det kun Søren Heden Nielsen, som smed en due. Dermed kunne Rasmus S. Jacobsen sikre sig guldet med fejlfri skydning på spidsduerne, og det var lige, hvad han gjorde.

Dernæst kunne Morten Christiansen sikre sig sølv med fejlfri skydning, og han fulgte naturligvis den nye mesters takter. Dermed endte sidste års vinder med en bronzemedalje, og Søren Heden Nielsen fik sig en flot fjerdeplads og ikke mindst en fed oplevelse i det stærke selskab.

Holdguldet i klassen blev vundet af Nibe og Omegns Jagtforening med 118 i 122, hvilket må siges at være et godkendt resultat.

I seniorernes jægerrække blev guldet og sølvet også fordelt efter en omskydning, da både Mikael Andersen fra Køge-Herfølge Jagtforening og Ole Sørensen fra Ørre-Sinding Jagtforening havde skudt 37 i 42. Førstnævnte klarede dog skærene bedst i omskydningen med 15 i 16 mod 14 i 16. Bredebro og Omegns Jagtforening hjemtog guldet i holdkonkurrencen i særdeles tæt kamp med Stubbekøbing Strandjagtforening og Tølløse-Vipperød Jagtforening.

Flot skydning hos de ældre herrer

Steen Hansen fra Hedehusene-Fløng Jagtforening havde allerede efter den ordinære skydning sikret sig guldet i oldboyklassen med 40 i 40. Der var dog hård kamp om sølv, bronze og den famøse fjerdeplads, da både Claus Davidsen, Henrik Nymark Hansen og Allan Dahl alle havde leveret 40 i 41.

Omskydningen blev dog også lidt af en gyser, hvor medaljerne skiftede hænder nogle gange undervejs. Det blev dog sølv til Claus Davidsen og bronze til Henrik Nymark Hansen. Holdguldet gik til Krogager Jagtforening, som også fik hængt det pureste guld om halsen i 2016. Ganske imponerende!

Den individuelle jægerrække i oldboyklassen havde et nogenlunde fremmøde med 14 deltagere, hvorimod holdkonkurrencen kun omfattede Gribskov Jagtforenings hold.

I veteranklassen skød Leif Brunbjerg fra Randbøl Sogns Jagtforening sig til en guldmedalje med 39 fuldtræffere ud af 40 kastede duer. Han var med rette en særdeles glad mand.

For holdenes vedkommende var der hård konkurrence i denne klasse, da hele 35 hold deltog. Det var faktisk det største antal deltagende hold ved dette forbundsmesterskab. Den hårde konkurrence sås også tydeligt i slutresultatet. Odense Jagtforening vandt med 113 i 125 mod Sevel Jagtforenings 112 i 125 og Stoholm og Omegns Jagtforenings 112 i 125.

I veteran jægerrækken vandt Kurt Pedersen fra Ølgod Jagtforening med et flot resultat på 35 i 43. Desværre dukkede hverken han eller bronzevinderen op til præmieoverrækkelsen, så Vagn Nielsen måtte stå alene på præmieskamlen med sin sølvmedalje. Holdkonkurrencen blev vundet af Bryrup-Them Jagtforening.

De ældste herrer i superveteranklassen leverede særdeles god skydning. Villy Poulsen, som vandt klassen i 2016 med 37 i 41, havde tilsyneladende givet den en ekstra skalle med træningen i år, da han hamrede 40 duer ned med 41 skud. Det vidner om dedikation!

Når nu Villy Poulsen var i gang med at hente medaljer hjem til samlingen, kunne han ligeså godt tage en af den næstfineste karat i holdkonkurrencen, hvor han med sine medskytter fra Holstebro Strandjagtforening skød 109 i 125. Det var dog ikke nok til at nå Krogager jagtforening, som skød 111 i 123. Man kan dog heller ikke altid få det hele. Jægerrækken i klassen blev vundet af Asger Holst Sørensen med fine 32 i 42.

Som rosinen i pølseenden befandt Allan Orbitsø sig. Han valgte nemlig at pulverisere samtlige 50 duer i jægertrap, hvilket var et resultat, som fik de fleste til at spærre øjnene op. Det er bedre end vinderresultatet fra 2016 såvel som 2017.

Alt i alt var dette års forbundsmesterskab i jagtskydning et særdeles vellykket arrangement, hvor skytterne ydede deres ypperste for at give alle tilskuere de bedste oplevelser. Dertil kom, at mesterskabet i år ændrede karakter til det mere folkelige. Det var ikke blot et mesterskab for eliten, men derimod et mesterskab med det klare fokus at øge den almindelige jægers lyst til at tage på skydebanen.

Hvis du vil se flere billeder fra mesterskabet, kan du trykke her.

Vil du nærstudere resultatlisten, trykker du blot her.