Digital indberetning for udsætning er ikke klart

Miljøstyrelsens system til digital indberetning for udsætning af fasan, agerhøne og gråand er ikke blevet færdigudviklet i tide. Tidsfristen for indberetning er udskudt, men det er utilfredsstillende at lovgivningen ikke kan overholdes, siger Jægerformanden.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

Når man udsætter fasaner, agerhøns og gråænder, skal man inden en uge efter udsætningen have indberettet det til Miljøstyrelsen. Indberetningen foregår digitalt. Eller det vil sige, den skulle foregå digitalt, men Miljøstyrelsen skriver på deres hjemmeside at systemet til indberetning endnu ikke er færdigudviklet.

Miljøstyrelsen forventer, at systemet er klar til ibrugtagning senest den 15. juni. De vil derfor se bort fra kravet om, at indberetningen skal ske senest en uge efter udsætningen. I stedet skal alle udsætninger, der har fundet sted inden den 15. juni 2018, være indberettet senest den 1. juli 2018.

- Det er utilfredsstillende, at det ikke er muligt at overholde gældende lovgivning, fordi systemerne ikke er på plads. Vi må som minimum kunne forvente, at når politikerne beslutter sig for en procedure, som de danske udsættere skal overholde, så er systemer og teknik klar til den opgave, siger formanden for Danmarks Jægerforund, Claus Lind Christensen.

Det er forsat lovpligtigt at dokumentere sin udsætning i en journal, som man selv skal opbevare i to år. Journalen skal kunne fremvises til Fødevarestyrelsen ved forlangende.

Du finder et udkast til journalen her

Og du kan læse meget mere om reglerne for udsætning her