Danmarks bedste jagthunde kåret

Vinderne blev fundet i et vindblæst Vendsyssel i terrænet omkring Hjallerup Jagtcenter. Standarden var høj ligesom humøret under dagens forbundsmesterskab i udvidet apportering

Tekst: Jan Skriver

Arne Pedersen og hans ruhårede hønsehund Ronja fra Kjellerup vandt Danmarks Jægerforbunds forbundsmesterskab i udvidet apportering, som søndag 26. august blev afviklet i terrænet omkring Hjallerup Jagtcenter i Vendsyssel med Hjallerup Jagtforening og kreds 1 som arrangør.

Han fik maksimumpoint 232 efter at have gennemført de tre discipliner apportering af fuglevildt, apportering fra vand og apportering af hårvildt.

Også nummer to Jan Hansen og hans ruhårede hønsehund Fasanlundens Otto fra Grevinge på Sjælland opnåede 232 point.

Det samme gjorde Camilla W. Jürgensen og hendes labrador retriever Spring Swift Walter fra Skærbæk, som besatte tredjepladsen i mesterskabet, der havde 28 deltagere.

For nummer 4 Bo Rene Marker og kleiner münsterländeren Münsterledets Findus fra Bornholm var det lige ved og næsten. De to opnåede nemlig også maksimumpoint i konkurrencen, der varede næsten otte timer fra starten klokken 9.

Derfor var det dommerne, der afgjorde rækkefølgen ud fra deres vurdering af den enkelte hunds præstation på dagen (red.).

Standarden var generelt meget høj ifølge de seks dommere, og det var kun nuancer, som skilte konkurrenterne til de første pladser.

Også humøret var højt igennem dagen, hvor Vendsyssel var vindblæst af en frisk vind fra vest. Det holdt tørt hele vejen igennem efter rusk og regn i dagene forinden.

Du kan inden længe læse mere om forbundsmesterskabet på vores hundesider (hvor det fulde resultatet også vil være at finde), og i Jæger.