Blæs på heden i heden

Det traditionsrige forbundsmesterskab i jagthornsblæsning blev i lørdags afviklet på frilandsmuseet Hjerl Hede med et rekordstort antal deltagere.

Tekst: Kim Lykke Jensen, Danmarks Jægerforbund
Foto: Kim Lykke Jensen, Danmarks Jægerforbund

Det var ikke bare varmt, det var rigtigt varmt, da det årlige mesterskab i jagthornsblæsning blev afviklet. Rammerne var vanen tro spektakulære. Denne gang var konkurrencen omgivet af smukke gamle huse, toppede brosten og gamle danske husdyrracer på frilandsmuseet Hjerl Hede mellem Holstebro og Skive.

Temperaturen sneg sig op i mod de 30 grader, og især de blæsere, der havde uldvest og lodenbukser som en del af uniformen, var relativt plaget i de over 10 timer, som arrangementet varede – det var i hvert fald en udfordring at holde væskebalancen ved lige.

Fællesblæsning og gode ønsker

Dagen blev indledt med fællesblæsning – blandt andet med signalet ”honør for fanen”, der blev fremført, mens dannebrog og forbundsfaner strøg til vejrs. Herefter bød formanden for jagthornsudvalget, Bjarne Rasmussen, velkommen til årets forbundsmesterskab:

- Vi har i år et rekordstort antal deltagere. Hele 309 blæsere deltager i dagens konkurrence i disse fine omgivelser. Tak til Hjerl Hede og de lokale folk for at stable årets arrangement på benene. Næste år bliver mesterskabet afviklet på Nibe Landbrugsskole, men vi ser gerne, at mulige arrangører til de kommende års forbundsmesterskaber melder sig på banen, da det kræver en ret stor langtidsplanlægning. Vi har i udvalget talt om at prøve kræfter med at afholde mesterskabet i de store byer, hvilket vil kunne være med at introducere jagthornsblæsning for en større kreds. Til konkurrencen i dag vil jeg gerne ønske alle deltagerne knæk og bræk, sagde Bjarne Rasmussen.

Han gav herefter ordet videre til det tilforordnede hovedbestyrelsesmedlem, Torben Schultz Jensen, der også roste arrangørerne, Vestjysk Jagthornlaug. Han opfordrede desuden alle interesserede i at give input til den fremtidige revision af strukturen for jagthornsområdet.

Dagens konferencier, Bitten Bagger overtog mikrofonen og ledte på kyndig vis deltagere og tilskuere gennem dagens begivenheder.

Sved på mundstykket

Selve konkurrencen gik i gang på de to scener. Hele formiddagen var det solisterne i Fürst Pless og Parforce, der var på banen. Da de første toner lød, istemte de lokale tamgæs. Det gjorde de løbende dagen igennem.

Temperaturen steg kraftigt i løbet af formiddagen, og mange søgte skygge under områdets træer og i de mange opstillede pavilloner, som de forskellige blæsergrupper fra morgenstunden havde stillet op i nærheden af scenerne.

Antallet af tilskuere steg også løbende igennem af dagen. I anledning af forbundsmesterskaberne var der gratis adgang til Hjerl Hede. I løbet af dagen kom der i omegnen af 2000 mennesker forbi den stemningsfulde konkurrence.

Efter frokost var der opvisning i lurblæsning, hvorefter Ingeborg Svennevig, der er direktør for de kulturhistoriske museer i Holstebro Kommune holdt en tale. Derefter var det tid til at genoptage konkurrencen. Nu var det gruppernes tur til at indtage den brandvarme scene. Også her blev der demonstreret jagthornsblæsning af meget høj klasse. Da sidste års vinder af mesterklassen for grupper fra Vamdrup havde fremført deres kompositioner, var konkurrencen slut. Alle dagens blæsere samledes til at blæse dagens begivenheder af – under kyndig ledelse af jagthornslegenden, Jørn W. Knudsen.

De fire dygtige dommere gav efterfølgende deres samlede og meget konstruktive kritik af dagens blæsning. Dagen sluttede med overrækkelse af præmierne – og som det fremgår af nedstående resultatliste, kunne mange af deltagerne bryste sig af imponerende point for deres fremførsler.

Du kan se den fulde resultatliste her - længere nede kan du se billederne af top 3 i hver klasse.

Læs en udvidet reportage fra forbundsmesterskabet i augustnummeret af medlemsbladet.

Se billederne fra dagen her

Du kan klikke her og se alle billederne fra dagen..

Se top 3 i klasserne