Offentliggjort den: 28. september 2018

40 dages betinget fængsel i ulvesagen

Retten i Herning har her til eftermiddag idømt en 66-årig mand 40 dages betinget fængsel for at skyde og dræbe en ulv på en mark ved Ulfborg den 16. april 2018.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard
Foto: Torsten Lind Søndergaard

40 dages betingenet fængsel, konfiskation af jagtriffel og ulv samt påbud om at betale sagens omkostninger.

Sådan lød dommen i dag i Retten i Herning for at skyde en fredet ulv på en mark i Ulfborg den 16. april 2018.

Den dømte beholder sit jagttegn.

Han udtalte efter dommerens oplæsning af dommen, at han ønsker sig de retmæssige 14 dage til at overveje, om han ønsker at anke dommen.

Anklageren gik efter en dom på tre måneders ubetinget fængsel, hvorimod forsvareren gik efter frifindelse.

Formand for Danmarks Jægerforbund Claus Lind Christensen siger om dommen:

- Dommen sender et signal om, at faunaforbrydelser ikke tolereres i vores samfund, og det er jeg som formand for Jægerforbundets jægere tilfreds med. Ulvens tilbagekomst til den danske natur har sat sindene i kog hos mange, og meningerne er spredte. Det kan ikke være anderledes. Men uenigheder i det her land håndteres inden for lovens rammer, og det gælder også i sagen om ulvens tilbagekomst, siger Claus Lind Christensen, som reaktion på rettens afgørelse.

Da dommen er af principiel karakter, vil Danmarks Jægerforbunds bestyrelse forholde sig til domsudskriften på førstkommende hovedbestyrelsesmøde i oktober.