Offentliggjort den: 05. september 2017

Stemningsrapport fra den første weekend efter trækvildt

Blæst blev afløst af vindstille og flot vejr fredag morgen, da de første jægere tog ud efter det jagtbare trækvildt. Vi har fået stemningsrapporter fra premiereweekenden rundt om i landet.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund
Foto: Christian Lang Jensen og Niels Jørgen Henriksen

Sommeren var ét langt efterår, men da kalenderen kom på omgangshøjde blev blæst afløst af vindstille og høj sol. Derfor bærer de første rapporter fra strand- og havjægerne præg af flotte naturoplevelser og et beskedent udbytte i premiereweekenden.

Vi har slået ned fire forskellige steder i landet og modtaget en kort bemærkning om oplevelserne i den første weekend efter det jagtbare trækvildt.

Værnet er ikke vågnet

Journalistpraktikant i Danmarks Jægerforbund og jagttegnsaspirant, Christian Lang Jensen, var på sin første jagt siden barnsben. Og ovenikøbet på Værnengene med en erfaren jæger. Han har sendt følgende rapport:

Den 1. september blev en fattig morgen på Værnengene jagtligt set. Gæssene kom ikke for alvor på vingerne, og ænderne trak meget sporadisk over de gode pladser. Flere jægere pegede på, at vinden var for lav til at sætte skub i trækkene, og varmen udløste flere steder store insektsværme, som var ganske forstyrrende.

Selve jagten var af denne årsag en sløj omgang, og adskillige jægere indstillede jagten ved 8-tiden. De fleste kom derfor lidt slukørede tilbage til Nordladen uden gæs, ænder eller bekkasiner på tasken. En omgang krikænder, få gråænder og nogle bekkasiner udgjorde morgenens samlede udbytte. Dog var det en meget smuk morgen på Værnet, da himlens fulde farvepalet var i vigør.

Høj sol over Horsens Fjord

Det er svært at klage over at kunne gå i skjorteærmer og grille oven på en halvsløj sommer, mener formanden for Strand- og havjagtudvalget i Danmarks Jægerforbund, John Friborg. Men det går ud over trækjagten. Han brugte premiereweekenden på Horsens Fjord:

- Jeg fik intet vildt med hjem. Jeg så et par gåseflokke, der trak højt – og nogle på markerne. Gråænder blev der også set, men uden at de kom tæt til.

John Friborg kombinerede trækket med kravlejagt.

- Men med højt klart vejr og ikke en sky på himlen er det ikke andevejr. Kun få skud blev der skudt på fjorden og uden det store udbytte. Men det kommer ikke bag på mig. Man må nyde at se gæssene og ænderne langt væk, og at man har en dejlig tur og får lidt frisk luft.

Vi venter lidt i Limfjorden

I den vestlige del af Nibe Bredning i Limfjorden var billedet det samme. Her var Lars Rasmussen på trækjagt, og det gode vejr betød også højtflyvende fugle, men flotte udsigter på åbningsmorgenen.

- Den første morgen var det for godt vejr. Den næste morgen tog en af mine kammerater lidt gæs. Det er dejligt, at sæsonen endelig er i gang, men den skal jo lige rigtig i gang, fortæller Lars Rasmussen, der har kigget i vejrudsigten og fundet hul i kalenderen igen i morgen aften.

Her forventer han et lidt bedre træk af ænder og gæs i Halkær Bredning.

Premieremorgen er ren nostalgi på Sjælland

Niels Jørgen Henriksen var på trækjagt i farvandet mellem Møn og Sjælland.

- Jeg tog mest afsted for nostalgiens skyld. Det er nogle år side, jeg sidst har været med på premieremorgenen, for trækket går først rigtig i gang senere på året. Men vejret var for godt set med almindelige metrologiske briller. Det blev til et par gamle andrikker, men gæssene var for årvågne og fløj for højt. Det var dog en flot dag til at tage billeder i, forklarer Niels Jørgen Henriksen.

Hans tur bliver foreviget i et senere nummer af Jæger.

Niels Jørgen Henriksen har slået koldt vand i blodet og venter til lidt senere på sæsonen med at tage ud igen.

Herfra skal der lyde et knæk og bræk til alle, der tager på jagt i disse dage.