Offentliggjort den: 29. september 2017

Jægervenner

Åbent hus hos Svinkløv jagtkonsortium: Mountainbikere, ryttere og turister var alle inviteret til lækker mad, flugtskydning og ikke mindst en god snak, da jagtkonsortiet indbød til dialog og hygge. For der er plads til alle i skoven, mener jægerne.

Tekst: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund

Lutter store smil og gode grin samt begejstrede udbrud var ingredienserne, da alle brugere af Svinkløv Klitplantage var inviteret ”inden for” hos jægerne.

– Hvorfor har I gjort det? spurgte jeg formanden for konsortiet, Palle Jensen.

– Fordi vi ønsker det bedst mulige forhold til alle de andre brugere. For selv om vi har lejet jagten af staten, så fungerer det kun optimalt, hvis også mountainbikecyklister, hestefolk og alle turister har den bedst mulige oplevelse af at gå i skoven. Bare alle overholder det enkle regelsæt, så kan vi leve fint sammen, mener Palle Jensen, der har været med i jagten i tre år og de sidste to år har stået som leder af konsortiet på i alt syv jægere.

Tre af de andre var der også. Michael Tams Engberg, Svend Gottspenn og Torben Jensen. Sidstnævnte er kok, og han havde stået for at lave ikke mindre end 20 liter ragout på to sommerbukke. Naturligvis nedlagt i Svinkløv Klitplantage i år.

Blandt de cirka 150 gæster i løbet af de tre timer var Esben Kronborg. I 2008 blev han MTB-instruktør i Feriecenter Slettestrand. Interessen for at cykle i plantagen er – ligesom i resten af landet – eksploderet, så der i 2016 var ikke færre end cirka 26.000 cyklister. Med så mange er det vigtigt, at de bliver på sporene, og derfor gør Esben Kronborg meget ud af at lave spændende spor og at vedligeholde dem – også selvom et fåtal af de tusindvis af cyklister er gæster på Feriecenter Slettestrand.

Han er meget glad for samarbejdet med jægerne:

– Ja, vi har et super forhold til Palle og de andre jægere. Og der er jo en vanvittigt god signalværdi i dette arrangement over for resten af Danmark.

Mountainbikecyklister og jægere kan godt fungere sammen, når regler overholdes, og der tages hensyn, mener Esben Kronborg, som fortæller sine gæster med mountainbikes, når jægerne afholder en af sæsonens seks fællesjagter. Med en henstilling om at cykle alle andre steder end lige, hvor jagten afholdes, hvilket i vid udstrækning bliver efterkommet.

Selv om det ikke spiller den store rolle, i al fald forstyrrelsesmæssigt, mener Palle Jensen:

– Jeg så en gruppe snakkende cyklister køre forbi, og nogle sekunder senere rejste en råbuk sig roligt – kun seks-syv meter fra sporet. Når bare cyklister og andre holder sig på sporene, så betyder det ingenting.

Mogens og Lone Karlsen har i ni år været gæster på Svinkløv Camping, og de lagde nysgerrigt vejen forbi det godt 350 år gamle ”Maries Hus”, som jægerne har som base.

– Vi går og cykler mange ture i plantagen og møder ofte jægerne, og det har altid været en god oplevelse, fortæller Mogens Karlsen mellem to mundfulde ragout.

Palle Jensen er flugtskydningsinstruktør, og gæsterne kunne prøve at skyde til bagduer (Naturstyrelsen havde sponsoreret to kasser lerduer). Det sagde bl.a. Gitte Meyer fra Fredericia ja tak til. For første gang i sit liv affyrede hun et haglgevær – og var berettiget stolt og glad over at ramme to ud af fire duer!

Den dag var på alle måder en fuldtræffer.