Offentliggjort den: 13. februar 2017

Jægere jagter olie

Efter at et portugisisk fragtskib fredag aften grundstødte nord for Fyns Hoved, er der flere steder observeret olie. Danmarks Jægerforbund har i samarbejde med Naturstyrelsen et olieberedskab, hvor de frivillige er blevet informeret om situationen og er klar.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund
Foto: Niels Søndergaard, Danmarks Jægerforbund

Opdateret 13.02.2017 kl. 14.57 med kontaktoplysninger ved fund af fugle. Se bunden af artiklen.

Især i Hedensted og Horsens kommuner, nærmere betegnet ved Endelave og As Vig strand, er der observeret olieklatter og enkelte døde fugle. Danmarks Jægerforbund har i samarbejde med Naturstyrelsen et olieberedskab, der står klar til at hjælpe ved sådanne situationer.

Dette beredskab er nu informeret og klart, hvis der bliver behov for det – hovedsageligt i Kreds 3, som de ovennævnte områder er en del af.

Olieudslippet formodes at stamme fra et portugisisk fragtskib, der fredag aften grundstødte nord for Fyns Hoved. Strøm og vind har derefter ført olien mod hovedsageligt Edelave og As Vig.

DR rapporterer desuden at Beredskabsstyrelsen også har sendt mandskab til Endelave for at danne et overblik over omfanget af olieudslippet. Her har de allerede fundet de første klatter af den tunge fuelolie samt enkelte olieindsmurte fugle. Derudover er både miljøskibe og helikoptere sendt på patrulje i området.

Hvis du finder fugle med olieskader

Jægere og den øvrige offentlighed er velkomne til at kontakte Søhøjlandets vildtkonsulent Lars Bruun Hansen, hvis man ser nødstedte fugle.

Send en sms til 40300576 og angiv position/sted, samt hvor mange fugle det drejer sig om. Det er meget vigtigt, at man ikke rører ved fuglene eller olien generelt.

Vildtkonsulenten og oliekorpset vil herefter tage stilling til den videre indsats i forhold til eventuel aflivning af fuglene.