Offentliggjort den: 08. august 2017

Film skal skildre jagtturismens indvirkning på rejsemålene

Et nyt filmprojekt fra jagtskribent Jens Ulrik Høgh vil skildre, hvordan jagtturismen skaber bedre livsvilkår for både mennesker og natur i lokalområderne. Filmen hedder The Nature of Hunting og skal finansieres via støtte fra blandt andet private. Læs mere om projektet og hvordan du kan støtte det her.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

I mange områder i for eksempel Afrika tegner jagtturisme sig som hovedårsagen til det lokale engagement i naturbevaringen. De mange kroner, som jægere hvert år lægger i lokalområderne for at komme på jagt efter de eftertragtede arter, betyder arbejdspladser, skoler og bedre livsvilkår for både mennesker og dyr. At sikre gode forhold for naturen og en bæredygtig jagt er mere givtig for lokalområder end fx at omlægge jagtområderne til kvægfarme uden plads til vilde dyr.

Det er dog kun sjældent den side, der belyses, når debatten raser i forskellige medier.

Det vil en ny film, The Nature of Hunting, nu lave om på. Idémanden bag er jagtskribent og ivrig deltager i debatten om jagtturisme, Jens Ulrik Høgh, og projektet støttes af Danmarks Jægerforbund, der leverer faglig bistand og administrativ hjælp til den indsamling – eller crowdfunding – som skal være med til at finansiere projektet.

Mere fakta – færre følelser

- Vi vil lave den her film, fordi jægernes faktabaserede input mangler i den ophedede debat, som i al for høj grad handler om jægernes formodede motiver fremfor om de faktiske konsekvenser af jagten for naturen og lokalbefolkningen, fortæller Jens Ulrik Høgh og uddyber:

- Ideen til projektet er kommet efter mine erfaringer med at henvende mig direkte til danske ikke-jægere gennem aviser og TV. Folk er seriøst interesserede i disse emner, og der er stor forståelse for jægernes praktiske indfaldsvinkel, når sagen forklares omhyggeligt med baggrund i fakta. Information er helt enkelt vejen frem – i så stor skala som muligt!

Det bakker formanden i Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen, også op om:

- Oplysning er vigtig for jagtens fremtid på et globalt niveau. Og debatten i udlandet skinner også tilbage på Danmark. Både fordi at mange danske jægere hvert år tager til udlandet på jagtrejser, men også fordi det er uundgåeligt, at den internationale debat om jagt ikke også smitter af på den danske.

Derfor er håbet også, at så jægerne i både Danmark og udlandet vil støtte op om projektet via en såkaldt crowdfunding-kampagne, altså en indsamling blandt både private og virksomheder, hvor man kan støtte med små og store beløb, der samlet set skal finansiere projektet.

Støt The Nature of Hunting

I Danmark hjælper Jægerforbundet med indsamlingen til projektet. Hvis du har lyst til at støtte, kan du gøre det via MobilePay på 81 77 44 39. Hvis du skriver dit navn og cpr.nr. i bemærkningsfeltet kan du automatisk opnå skattefradrag på beløb op til 15.600 kroner. Det er målet at indsamle 250.000 kroner i alt. Kan filmen mod forventning ikke realiseres, betales alle beløb tilbage til dem, der har støttet.

Parallelt med den danske indsamling kører der en international kampagne via crowdfundingsitet Indiegogo, så jægere, virksomheder og organisationer over hele verden kan være med til at bidrage til projektets realisering. Danmarks Jægerforbund har foranlediget, at de europæiske jægerforbunds paraplyorganisation FACE officielt bakker op om projektet og vil anbefale alle sine medlemsorganisationer også at støtte op.

Du kan følge projektets gang på denne Facebook-side.