Offentliggjort den: 08. maj 2017

DJ debat på Naturmødet: Er vildsvinet velkomment hjem?

På Naturmødet den 19. maj 2017 er Danmarks Jægerforbund vært for en debat om vildsvinets omdiskuterede hjemkomst til Danmark. Er vildsvinet velkomment i vores natur?

Vildsvinet er efter cirka 200 års fravær genindvandret til Danmark. Ved Naturmødet i Hirtshals den 18-20. maj er DJ vært for bl.a. en debat om netop vildsvinets omdiskuterede retur til Danmark.

I debatten er temaet, om det er ønskeligt at øge bestanden af vildsvin herhjemme, og deltagerne er Michael Leth Jess, direktør for Danmarks Naturfredningsforening, Sten Mortensen, Fødevarestyrelsen, Niels Vestergaard Salling, formand for LandboNord og Claus Lind Christensen, Danmarks Jægerforbund.

Sidste år blev der skudt i omegnen af 200 vildsvin i Danmark, og hvis bestanden først får fat, viser erfaringerne fra andre lande, at bestanden kan forøges ganske markant på relativt få år.

Danmarks Jægerforbund byder vildsvinet velkommen tilbage i den danske natur, mens landbruget helst ser, at vildsvinet holder sig pænt på den tyske side af grænsen.

Er vildsvinet en velsignelse eller en plage? Danmarks Jægerforbund sætter den vilde gris til debat, og alle interesserede er velkomne til at komme forbi DJ’s stand og følge med i diskussionen.

Sted: Naturmødet Hirtshals, "The Village", Danmarks Jægerforbund (stand 18).

Tid: Fredag d. 19. maj 14.00-15.00.

Arrangør: Danmarks Jægerforbund

Deltagere: Michael Leth Jess, direktør for Danmarks Naturfredningsforening, Sten Mortensen, Fødevarestyrelsen, Niels Vestergaard Salling, formand for LandboNord og Claus Lind Christensen, Danmarks Jægerforbund

Læs mere om Naturmødet 2017 her:

www.naturmoedet.dk