Offentliggjort den: 17. november 2017

Buejagt på ren, vildsvin og kronvildt i Finland - også for danskere

Buejagten er blevet udvidet i Finland med arter som ren, vildsvin og kronvildt. De nye regler betyder, at du med et dansk buecertifikat og et finsk jagttegn er kvalificeret til at gå på buejagt i de 1000 søers land.

Tekst: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund

Fra august 2017 blev det tilladt med buejagt på yderligere arter i Finland, således at bl.a. ren, vildsvin, kronvildt, dåvildt, sika, bæver og whitetail (virginia hjort) nu alle må nedlægges med bue.

Det anslås, at ud af landets over 300.000 jægere, så er der mellem 15.000 og 16.000, som er buejægere.

Hvis du som dansk buejæger har fået lyst til prøve at komme på jagt i Finland, så er dit danske buecertifikat nok til, at du har opfyldt de formelle krav til skydeprøve. Du skal dog stadig indløse finsk jagttegn.

Der kræves minimum 500 hektar generelt for at må udøve jagt. For elg er grænsen dog 1.000 hektar.

Se mere på www.riista.fi(engelsk version).