Offentliggjort den: 20. marts 2017

Åbent Hus i skytteforeninger: Flyt din grænse

Danske skytteforeninger holder Åbent Hus den 22. april og introducerer en ny kikkertklasse for jægere. Hank op i riffel og skydestok, og tag gerne din jagtkammerat med!

Tekst: Martin Højsgaard, DGI Skydning
Foto: DGI

– Kan du skyde den herfra?

Min stalker er dansk, men vi er i Skotland, og ”den” er identisk med en højlandshjort, der i bogstavelig forstand er over the hill. Den befinder sig på en stejl skråning i helt åbent terræn. I næsten en time har vi mavet os gennem lyngen for at komme på forsvarligt skudhold, men nu er der ikke mere dækning, og vi kommer ikke tættere på.

– Kan du skyde den herfra? spørger Carl igen.

Stemmen er utålmodig, og de fem ord rummer mere end selve spørgsmålet. De antyder mildt sagt konsekvensen, hvis jeg siger ja og alligevel afgiver en dårlig kugle. Carl er ikke belastet af dansk behagesyge, og han vil blæse på, om jeg er kejseren af Kina og har betalt for jagten. Hvis jeg vælger at stikke snellen og tage aftrækket, skal hjorten fandeme ligge der. Ellers vanker der en verbal anskydning ...

Langt det meste hjortevildt skydes herhjemme på afstande under 100 meter. Mange jægere træner da også udelukkende på denne afstand, der er bekvem både til indskydning, kontrolskydning og træning forud for sæsonen. Ikke et ondt ord om det. Så længe vi som jægere holder os inden for de skudhold, vi magter, er afstanden i princippet ligegyldig. Alligevel kan der være gode grunde til at træne på længere hold.

Gode grunde

Grund nr. 1: Jo længere hold du behersker, jo flere skudchancer vil du være i stand til at udnytte. Det gælder ikke mindst i udlandet, hvor terræn og vildtarter ofte kræver, at man behersker længere skudhold end til klassisk råvildtjagt i Danmark. Kronvildtjagt i det skotske højland er blot ét af mange eksempler, og selv om en jagtrejse rummer andre glæder end at nedlægge vildt, så vis mig den jæger, der ikke ranker ryggen, når et dyr ligger forendt for en god kugle.

Grund nr. 2: Som det gælder i al sport, bliver man kun bedre ved at udfordre sine egne grænser. Du kan køre jorden rundt på cykel, uden at du bliver væsentligt hurtigere, hvis du altid holder samme fart og ikke presser dig selv. Det samme gælder på skydebanen. Træner du kun på 100 meter, føles 200 som enormt langt. Træner du derimod regelmæssigt på 200 meter, bliver du fortrolig med afstanden. Sidegevinsten er, at kortere hold pludselig føles meget overkommelige, så du også behersker dem i mere stressede situationer, f.eks. i tilfælde af en anskydning.

Grund nr. 3: Måske bliver du bidt af skydning, når du tilbringer tid på skydebanen og udfordrer dig selv. Måske endda skambidt, så du pludselig hører dig selv melde afbud til en trykjagt i weekenden, fordi du hellere vil skyde konkurrence i foreningen eller teste nogle nørdede håndladede patroner.

I samarbejde med DJ

Lørdag den 22. april holder en række skytteforeninger over hele landet Åbent Hus for riffeljægere. Arrangementet er lavet i samarbejde med Danmarks Jægerforbund og har til formål at skaffe jægerne flere træningsmuligheder og skytteforeningerne aktivitet.

I fællesskab har vi udviklet en ny kikkertklasse for jægere, der dermed kan benytte deres almindelige jagtrifler og også skydestok, så skydningen bliver jagtligt relevant.

Åbent Hus er et test-arrangement, hvor kikkertklassen på 200 meter bliver det vigtigste element. En del foreninger har dog også andre aktiviteter for jægerne, som kan prøves under arrangementet. Alle Åbent Hus-arrangementer er omtalt i arrangementlisten på DJ's hjemmeside, hvor du finder alle praktiske oplysninger. Du kan tjekke den allerede nu. Arrangementerne annonceres også på Facebook m.v. Og så finder du et overblik over alle arrangementerne på DGI's hjemmeside.

Fælles terrænskydninger

Sidste år blev der afviklet en række fælles terrænskydninger for DGI-skytter og jægere. Det blev en stor succes, der fortsættes i år, hvor jægerne igen får mulighed for at skyde i deres egen kikkertklasse. Arrangementerne vil selvfølgelig blive annonceret lokalt.

100-meter baner på sorte pletter

DJ, Skydebaneforeningen Danmark og DGI Skydning samarbejder også om at oprette nye 100-meter baner de steder i landet, hvor der er sorte pletter på landkortet, og hvor det miljømæssigt og økonomisk skønnes muligt at oprette dem. En liste med potentielle baner – typisk eksisterende 200-meter baner, hvorpå der kan anlægges nye 100-meter baner - har været til udtalelse i DJ's kredse og skal nu prioriteres af de tre parter. Vi vender tilbage med en omtale, når der er nyt.

Om jeg kunne skyde hjorten?
Svaret må du gætte dig til. Vi skridtede afstanden ud til ca. 220 meter …