Offentliggjort den: 26. oktober 2016

Undervisning i sikkerhed på jagt med filmen ’Vådeskud’

Vådeskud er en vigtig film om sikkerhed på jagt.
På opfordring fra en jagttegnskursuslærer til en af efterårets ERFA-møder gik DJ’s udsendte i arkiverne, og fandt den gamle undervisningsfilm ’Vådeskud’ frem.

Tekst: Jes Mikkelsen, Danmarks Jægerforbund

Vådeskud er en spændende og realistiske film om sikkerhed på jagt lavet af svenske Gerold Bergs. Filmen omhandler både riffel- og hagljagt, og er bearbejdede til de danske jægere af Danmarks Jægerforbund. Om end filmen Vådeskud har en del år på bagen, står budskabet om sikkerhed lige så knivskarpt i dag.

Filmen portrætterer en lang række jagtsituationer, hvor jægere på troværdig vis kommer i uføre med dårlig og farlig våbenhåndtering. Med en varighed på cirka 20 minutter er filmen et særdeles passende input til undervisningen i jagtsikkerhed, og den ligger op til mange vigtige samtaler om sikkerhed ved jagt i undervisningslokalet. Denne film bør være en fast del af forberedelsen til jagten for alle jægere.

Filmens slogan fra dengang ’Se filmen hvis du tør?’ holder stadig, og desuden er retro-looket så absolut moderne.

Vådeskud har tidligere været udsendt i Danmark på både VHS og DVD, og er altså nu også tilmed at finde elektronisk på Jægerforbundets Youtube-Kanal.

En stor tak til den pågældende jagttegnskursuslærer som fik bragt filmen for dagen.