Offentliggjort den: 25. oktober 2016

Naturstyrelsen efterlyser nye jægere

Er du ny jæger, så tag med Naturstyrelsen på nyjægerjagt. Der er åben for tilmeldinger nu, og der er fortsat ledige pladser over hele landet.

Tekst: Naturstyrelsen

Har du lige taget jagttegn, så har du nu chancen for at komme med Naturstyrelsens erfarne jægere på jagt i en af statens skove. Her kan du prøve teorien fra jagtprøven af i praksis og få gode tips til, hvordan man går på jagt. Der er plads til minimum 900 nye jægere på jagterne, der bliver afholdt over hele landet fra i dag og frem til midt i januar næste år. Der er fortsat masser af ledige pladser.

- Det er populært at tage jagttegn, og det er med at give alle de nye jægere en så god start som muligt. På en nyjægerjagt kan nye jægere både få de første konkrete erfaringer med at gå på jagt, samtidig med, at de får en god introduktion til både sikkerhed, og hvad der er god skik, siger kontorchef Mads Jensen fra Naturstyrelsen.

Tilbuddet om at komme med på en nyjægerjagt gælder i 18 måneder efter, at man har bestået haglskydeprøven. Tal fra Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning (SVANA) viser, at 3.550 personer har bestået jagtprøven efter 1. januar 2015 og efterfølgende også har bestået haglskydeprøven og dermed kan tilmelde sig en nyjægerjagt. Naturstyrelsens langsigtede ambition er, at alle nye jægere, der ønsker at komme på nyjægerjagt, kan få en plads.

- Vi håber, at så mange som muligt tager imod tilbuddet om at komme med på nyjægerjagter. Derfor sender vi også en direkte besked via E-boks ud til dem, der lige har taget jagttegn, og man kan frit vælge, hvor i landet, man vil med, så længe der er ledige pladser, siger Mads Jensen.

Nyjægerjagter er hagljagter, og jagterne bliver afviklet på hverdage af hensyn til skovens andre gæster.