Offentliggjort den: 19. april 2016

En sejr for jagten i EU

I EU-Parlamentet er en gruppe jagtmodstandere mislykket med at skaffe 376 underskrifter blandt parlamentsmedlemmerne til en såkaldt ”written declaration" om et forbud mod at importere jagttrofæer til EU.

Tekst: Redaktionen
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund

I går mandag den 18. april udløb fristen for indsamlingen af underskrifter, og her viste det sig, at initiativtagerne kun formåede at indsamle 135 underskrifter. Det betyder, at de ikke har fået held til at kunne fremsætte et forslag til behandling i EU-Kommissionen om importforbud af jagttrofæer til EU.

Var et sådant arbejde i Kommissionen gået i gang, ville det på langt sigt kunne betyde et forbud mod import af trofæer til EU.

Derfor har der fra Danmarks Jægerforbund, Nordisk Jægersamvirke, FACE, CIC og SCI været arbejdet målrettet på denne sag over for europaparlamentarikerne. Her har Bendt Bendtsen som næstformand for parlamentets intergruppe ”Biodiversity Hunting Countryside” været en væsentlig aktør:

- Jagten i Europa og i resten af verden er en væsentlig del af naturforvaltningen, og et forbud mod trofæimport ville have fået en væsentlig negativ betydning dels for jagten, dels for bevarelsen af en række af de arter, der jages uden for EU, siger EU-parlamentsmedlem Bendt Bendtsen og tilføjer:

- Derfor er jeg som næstformand i Europa-Parlamentets intergruppe "Biodiversity Hunting Countryside" naturligvis glad for, at det er lykkes at forhindre en større tilslutning til underskriftsindsamlingen mod trofæimport til EU.

- Trofæjagten er dog stadig i fokus blandt en lang række organisationer, der ønsker den begrænset, derfor vil det være et fortsat fokusområde rent politisk, udtaler formanden for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen.