Offentliggjort den: 01. april 2016

Afstemningen er åben: Årets Jagtforening 2016

Traditionen tro skal Årets Jagtforening kåres igen i år. Der er otte nominerede jagtforeninger - én fra hver kreds. Mød kandidaterne her, afgiv din stemme på medlemsnettet og deltag i konkurrencen om et gavekort til jagtudstyr fra Jaguar Gruppen.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

Hvem skal have din stemme?

Der er prestige i titlen som Årets Jagtforening, der sidste år tilfaldt Askov/Malt Jagtforening fra kreds 4. Derfor har de otte kandidater til titlen som Årets Jagtforening 2016 lagt sig i selen og hver givet deres bud på, hvorfor du skal stemme på netop dem.

Og mangler du en grund til? Ja, så trækker vi lod blandt de afgivne stemmer om et gavekort på 1.000 kroner til jagtudstyr fra Jaguar Gruppen.

Du kan afgive din stemme på medlemsnettet, når du har logget ind. Afstemningen ligger på medlemsnettets forside eller under jagtforeningsarbejde og Afstemning om årets jagtforening 2016.

Afstemningen løber frem til 14. april, og vinderen af titlen og de nærmeste forfølgere afsløres på repræsentantskabsmødet den 30. april 2016.

Vinderen af gavekortet får direkte besked.

Mød kandidaterne til Årets Jagtforening

• Aalborg Jægerklub (Kreds 1)

Aalborg Jægerklub tilbyder mange aktiviteter til deres medlemmer og nye potentielle medlemmer. Formand Ole Kiefert Møller Thomsen fortæller:

- Aktiviteter og samarbejde er et par hovedtemaer, der går igen i Aalborg Jægerklubs virke. Vi tror, at vores høje aktivitetsniveau, tilbud om jagt og specielt vores ny-jægerarbejde gør, at Aalborg Jægerklub er en attraktiv forening.

Læs mere om Aalborg Jægerklub.

• Fur Jagtforening (Kreds 2)

Man skal være fremme i skoene. Og det er Fur Jagtforenings bestyrelse. Formand Jørgen Dahl fortæller:

- Vi falder gerne i snak med gæster, der deltager i foreningens arrangementer. Så får de vores aktivitetskalender og vi spørger, om ikke de har lyst til at blive medlem af Fur Jagtforening. Det er jagtforeningen, der opsøger de nye medlemmer. Man venter ikke passivt på, at medlemmerne kommer af sig selv.

Læs mere om Fur Jagtforening.

• Skanderborg Jagtforening (Kreds 3)

Skanderborg Jagtforening gør en stor medlemsindsats for både nuværende og potentielle medlemmer. Formand Peder Poulsen fortæller:

- Vi har et aktivt foreningsliv med et stort udvalg af aktiviteter lige fra hundetræning til jagttegnsundervisning. Dette er med til at tiltrække og fastholde medlemmer til foreningen. Desuden er vigtigt, at kunne tilbyde et socialt samvær og stærkt netværk ud over de jagtrelaterede aktiviteter.

Læs mere Skanderborg Jagtforening.

• Gesten Jagtforening (Kreds 4)

Gesten Jagtforening gør meget for at lytte til medlemmernes ønsker og kommentarer. Bestyrelsesmedlem Peter Aalykke Jensen fortæller:

- Vores mål er at få tilfredse medlemmer. Tilfredse medlemmer er vores bedste ambassadører. De gode oplevelser får medlemmerne i form af kammeratskab, nærvær, mulighed for jagt og en bestyrelse der brænder for tingene, og som selv deltager i det, der foregår.

Læs mere om Gesten Jagtforening.

• Svindinge Jagtforening (Kreds 5)

Svindinge Jagtforening har indset at mange unikke og specielle aktiviteter tiltrækker nye medlemmer. Formand Kristian Spodsberg fortæller:

- Det er vigtigt, at foreningen er lokalt forankret, men samtidig skal man også søge muligheder og medlemmer andre steder end blot lokalt. Det gælder om, at synliggøre foreningen konstant og bl.a. skabe omtale igennem aktiviteter. Da alle medlemmer ikke har samme interesser, gør Svindinge Jagtforening meget ud af at tilbyde noget for alle medlemmer i foreningen.

Læs mere om Svindinge Jagtforening.

• Niløse Jagtforening (Kreds 6)

Nilløse Jagtforening har et ordsprog. Der er plads til alle hvis man opføre sig ordentligt. Formand Kim Christoffersen fortæller:

- Vi har mange frivillige, som giver en stor hånd med i forbindelse med hvervning og fastholdelse af medlemmer. Vi er åbne for nye input til nye aktiviteter, og foreningen afholder bl.a. hundetræning, jagttegnskursus og familiedage. Det sociale samvær vægter højt i foreningen.

Læs mere om Niløse Jagtforening.

• Asminderød Grønholt Jagtforening (Kreds 7)

I Asminderød Grønholt Jagtforening (AGJ) gøres der meget for at inkludere nye medlemmer. Formand Kirsten Skovsby fortæller:

- Det er vigtigt for os at nye medlemmer føler sig godt modtaget, og at de kan finde rundt i vores mange tilbud. Vi er meget opmærksomme på den usikkerhed nye medlemmer møder op med, og arbejder med at minimere denne samt skabe tryghed. AGJ er en forening, der vil samle, dette gælder også jægerne og deres familie. Derfor er der også en række aktiviteter, som er familieaktiviteter.

Læs mere om Asminderød Grønholt Jagtforening.

• Bornholms Jagtcenter (Kreds 8)

Bornholms Jagtcenter er ikke en jagtforening i traditionel forstand. Tidligere formand Benny Christensen fortæller:

- Bornholms Jagtcenter er et skydecenter, der samler de tre jagtskydeformer, flugtskydning, jagtriffelskydning og jagtbueskydning med det formål at jægere og flugtskytter på Bornholm får mulighed for at træne og dygtiggøre sig i de enkelte skydediscipliner.

Læs mere om Bornholms Jagtcenter.