Sallingboer vinder naturprisen 2015

Tekst: Kim Lykke Jensen, Danmarks Jægerforbund

Vinderne af Danmarks Jægerforbunds Naturpris 2015 er netop blevet fundet. Hæderen tilfalder Kris Thorhauge og Svend Fredholm, der har gjort en kæmpe indsats i forbindelse med genetablereingen Grynderup Sø i Nordsalling.

Grynderup Sø blev drænet i den sidste halvdel af 1800-tallet. For knap 30 år siden opstod ideen om at bringe vandet tilbage i søen. Det arbejde var de to lokale ildsjæle, Kris Thorhauge og Svend Fredholm, med til at få ført ud i livet. Det krævede en masse samarbejde med myndighederne, lokale lodsejere og en række fonde.

I 2007 lykkedes projektet, hvor de praktiske og økonomiske forhindringer faldt på plads. Og søen kunne omsider føres tilbage til sin naturlige form i 2011. Siden har de været drivkræfterne bag et græsningslav omkring søen. De har desuden på overbevisende vis sørget for at få etableret en lang række tiltag for at forbedre naturen, plejen og formidlingen i området.

Senest er de blevet engagerede i dannelsen af et markvildtlav på arealerne i tilknytning til søen.

Danmarks Jægerforbund har i en årrække uddelt Naturprisen for at fremhæve de rollemodeller, som gør noget godt for naturen. Og sådanne rollemodeller er Kris og Svend. I 2015 var temaet for naturprisen ”Den brede natur”.

- Vi er meget imponerede over de to brave gutters vedholdenhed og utrættelige indsats gennem næsten tre årtier. De vil simpelthen bare noget med og for naturen, siger hovedbestyrelsesmedlem Leif Bach, der også er formand for Naturprisens bedømmelsesudvalg, som enstemmigt pegede på de to ildsjæle.

Kris Thorhauge og Svend Fredholm modtog tidligere på året den lokale pris i Kreds 2, men har nu i finalerunden sikret sig den landsdækkende Naturpris 2015.

Den 27. september vil der blive afholdt en reception, hvor vinderne formelt vil modtage hæderen og en check på 20.000 kroner til yderligere naturforbedringer i området. Præmien er sponsoreret af Danmarks Jægerforbund og Jægernes Naturfond.

Læs mere om vinderne af Naturprisen i novemberudgaven af Jæger.