Europæiske jægere: Bekæmp terror, men med de rette midler

De europæiske jægeres sammenslutning, FACE, arbejder i disse dage på højtryk for at sikre, at de europæiske politikere ikke laver en panik-beslutning, der går ud over jægeres og sportsskytters brug af lovlige og regulerede våben til deres hobby. Kommissionen har nemlig hastebesluttet at åbne for våbendirektivet efter de tragiske begivenheder i Paris.

- FACE bifalder Europa-Kommissionens håndfaste initiativer til at bekæmpe terrorisme. Men vores legitime kamp mod terroristerne må ikke urimeligt forhindre den frihed, som lovlydige borgere har til lovligt at anskaffe, bruge, transportere og opbevare jagtvåben. En frihed som er sikret i det eksisterende våbendirektiv.

Sådan lyder der fra Michl Ebner, der er formand for FACE, i en pressemeddelelse, som blev udsendt i kølvandet på kommissionens hastebeslutning om at kigge på våbendirektivet efter de tragiske terrorhandlinger i Paris.

Vores legitime kamp mod terroristerne må ikke urimeligt forhindre den frihed, som lovlydige borgere har til lovligt at anskaffe, bruge, transportere og opbevare jagtvåben.

I Danmarks Jægerforbund er vi helt enige i den betragtning og arbejder aktivt på at sikre, at de europæiske politikere ikke tager en panikbeslutning, der urimeligt rammer lovlydige borgere. Vi arbejder for sagen på tre niveauer: Nationalt er vi i tæt dialog med justitsministeriet, sammen med de andre nordiske jagtforbund arbejder vores lobbyist i Bruxelles med parlamentarikerne, og på det europæiske plan arbejder vi altså igennem FACE.

Vi vil følge op på sagen, når der er nyt.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund