Offentliggjort den: 20. juni 2017

FM i jagtsti: Tronskifte

Da Danmarks Jægerforbund afviklede sit forbundsmesterskab i jagtsti lørdag den 17. juni, måtte de sidste otte års mestre fra kreds 4 vige pladsen til et sejt trekløver fra Nordjylland. Også individuelt var en 1’er i front, da Ivar Høst – eneste vildtkonsulent, som deltager i FM i jagtsti – fik en ret klar sejr.

Tekst: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund

Ifølge dansk retspraksis kan man vinde hævd på eksempelvis retten at køre på en vej, hvis man har gjort det i en årrække. Otte år i træk har jægerne fra kreds 4 vundet Danmarks Jægerforbunds mesterskab i jagtsti, men i år gik den ikke længere. De sidste par års ”opkomlinge” fra kreds 1 fik endelig taget det sidste skridt frem og op og skubbede de mangeårige mestre fra tronen med ét sølle point.

Så smilene hos kreds 1 strålede om kap med den bagende sol over Elmelund Skov ved Odense, hvor mesterskabet blev afviklet.

Jægers udsendte havde valgt at slå følge med den regerende og firedobbelte mester, Morten Vinding, fra kreds 4, på hans tur gennem det kuperede og meget flotte skovrejsningsområde, som er støttet med ikke færre end 30 millioner kroner fra jagttegnsmidlerne.

Ved første post fik Morten oplyst, at han på en jagt havde anskudt ikke færre end tre råbukke, og nu skulle han ud fra schweiss fastslå, hvor kuglerne havde truffet.

– Den her ligger ikke ret langt borte, for det er en lungekugle. Men den næste, her får vi brug for en god hund, for det er et maveskud. En hund er også nødvendig ved den sidste, for det er helt klart et løbsskud ud fra den stykke rørknogle, forklarede Morten, mens den postansvarlige nikkede bekræftende.

Miks af teori og praktik

Hvert år er der spænding om, hvordan posterne er bygget op, og hvordan mikset mellem teori og praksis i spørgsmålene er. Når man har at gøre med cremen af jagtsti deltagere, så skal man være meget nøjeregnende med hver en detalje, og alt skal være helt entydigt.

Det syntes Morten ikke var tilfældet med en situation, hvor han blev spurgt, om han på en trykjagt ville skyde til en ræv cirka 40 meter borte. Umiddelbart syntes kuglefanget i form af en mindre bakke bag ræven at være ok, men Morten fik øje på to husgavle cirka en halv kilometer bag ræven. Så han ville ikke afgive skud. På grund af risikoen for at kuglen skulle rikochettere. Det svar fik han et minuspoint for, hvilket han bestemt ikke var tilfreds med.

– Nej, for stod jeg her med min 30-06, ville jeg bestemt ikke skyde. Mange ville nok gøre det, men jeg ville ikke turde løbe risikoen, for vi ved ud fra undersøgelser, hvordan kuglen kan richottere videre ud i landskabet, forklarede Morten.

El, tjørn og ribs

Ingen jagtsti uden planter og frø, således også i år. Morten vurderede længe de forskellige planter og skrev så sine svar, som blandt andet var el, rødtjørn og ribs. Det fik han tre gange minus for, idet de rigtige var rødel, hvidtjørn og fjeldribs.

– Pokkers også, skumlede han. Det er altid noget, man kunne eller burde have svaret anderledes eller mere fyldestgørende på, men man skal huske på, at det også gælder for alle de andre deltagere.

På den første af tre poster med skydning var oplægget, at Morten var på havjagt den 15. januar efter solopgang. Klogeligt lod han to duer, som forestillede henholdsvis en dobbeltbekkasin og en totalfredet sølvmåge, flyve, men skød til og ramte alle andre duer bortset fra en duble, som skulle forestille gråænder.

Postlederen roste ham for hans præstation, og erklærede, at den var den bedste indtil nu. Det gjorde ikke Morten mildere stemt; han var sikker på, at Peter Bülow Hansen ville overgå ham, fordi han var bedre skydende, mente Morten.

Men bagefter oplyste Peter, at også han havde mistet duer. Og den senere vinder, Ivar Høst, fortalte, hvordan han som en af de eneste valgte at skyde til et rådyr med en hund i hælene (minuspoint) samt afgav skud til en hare trods risiko for sikkerhed. Nok et minuspoint.

Afgørelsens time

Da Morten kom i mål, kunne han konstatere, at han lå i spidsen. Flere var allerede ved at ønske ham tillykke, men ”Vent nu og se”, sagde han, for sidste års sølvvinder – Ivar Høst – og hans to holdkammerater kom i mål som de sidste.

Og ganske rigtigt; Ivar Høst, Claus Frahm og Thomas Michaelsen havde gjort det så godt, at de vandt med den mindst mulige margen, ét point. Og Ivar Høsts havde tre point mere end Morten Vinding.

Det kunne ses på Ivar Høst, at han endelig tog det sidste skridt øverst op på podiet. Han er normalt en vennesæl og smilende mand – og i øvrigt den eneste vildtkonsulent, som møder op til FM – men nu var hans smil ekstra stort: – Jeg er bare så glad, bekendtgjorde han.

Glad var også Hans Christian Fuglsang, formand for jagtstiudvalget, under sejrsceremonien. Han mente, at det var sundt for konkurrencen, at der kom nye folk øverst på podiet.

Hjortejagt i Polen

I lighed med sidste år, så havde Diana Jagtrejser doneret en jagt på kronhjort i Polen til vinderen, og dermed er FM i jagtsti det stævne under Jægerforbundet, som har langt den største præmie. Men det er et slag for Tordenskjolds soldater, for hovedparten af dem har Jægers udsendte set de sidste 15-20 år.

Ivar Høst oplyste, at der har været snak om, hvorvidt indførelsen af en klasse for nyjægere kunne sørge for at trække flere og nye deltagere. Han fortalte også, at de to nybegyndere fra kreds 1, som havde været med i 2016, og havde udtrykt stor begejstring for stævnet, ikke var med i år, fordi de skulle til en feltskydning.

Sidst på eftermiddagen, da solens stråler bed knap så krast, erklærede Hans Christian Fuglsang stævnet for afsluttet, og ønskede god tur hjem.

Jeg hørte de fire fra kreds 4 sige farvel og tak til deres konkurrenter fra kreds 1, med følgende hilsen: ”Nyd jeres titel det næste års tid – den er kun til låns!”.

Stilling - individuelt

1. Ivar Høst, kreds 1: 131 point