Offentliggjort den: 30. august 2016

Må vi få din kæbe?

Viden er grundlaget for en god forvaltning af kronvildtet, og selvom miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen endnu ikke har meldt ud, hvordan den endelige forvaltningsplan kommer til at se ud, så er der ingen tvivl om, at indsamling af viden bliver en hjørnesten. Derfor går Danmarks Jægerforbund allerede i gang med indsamling af kæber fra hjorte 1. september 2016.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard

Opdateret 14/10/2016: Det er kun kæber fra hjorte, der er relevant for projektet. Teksten er tilrettet for at afspejle dette.

Der er en ny forvaltningsplan på vej for kronvildtet i Danmark. Når miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) løfter sløret for planen, vil det blive det tydeligt for enhver, at planen ikke er perfekt. Det kan den også umuligt være, for helt grundlæggende mangler der viden om den danske kronvildtbestand. Derfor bliver forvaltningsplanen efter al sandsynlighed også dynamisk og med en høj grad af lokal indflydelse, og efter to år bliver forvaltningsplanen justeret og lavet om i det omfang, der er behov for det.

Hele forvaltningsplanen hviler på ét enkelt fundament – nemlig indsamling af viden.

Uden den bliver det umuligt at udvikle og forbedre forvaltningsplanen, men det bliver ligeledes umuligt at konstatere, om den overhovedet virker.

Derfor går Danmarks Jægerforbund allerede i gang med at indsamle kæber fra nedlagte kronhjorte fra jagtsæsonen 1. september 2016.

Vi skal vise at vi vil
Formand for DJ’s hjortevildtgruppe Norbert F.V. Ravnsbæk siger om behovet for mere viden:

- Det er vigtigt, at det er kvalificeret og dokumenteret viden, der kommer til at danne grundlag for en fremtidig lokalforvaltning. Danske jægere har i årtier indberettet deres vildtudbytte på artsniveau. Det har genereret gode data for vildtforvaltningen og har medvirket til at sikre, at jægerne opfattes som seriøse og ansvarsfulde aktører i naturforvaltningen.

Det skal pointeres, at det er vigtigt, at der indsamles så meget viden om kronvildtet som overhovedet muligt. Nu har vi muligheden for at vise, at vi jægere også vil, at der fremover indsamles mere viden. Her i jagtsæsonen 2016/17 kan vi helt frivilligt sørge for, at data om det kronvildt, vi nedlægger, bliver indrapporteret med de ekstra muligheder, der er for at give detaljer om bl.a. køn og alder, når vi indberetter vores vildtudbytte. Gør vi det, fremstår vi troværdige og ansvarlige. Udover den vigtige indberetning af vildtudbytte skal der iværksættes en frivillig indsamling af kæber fra nedlagte kronhjorte. Målet er at få endnu større indsigt i kronvildtets køns- og alderssammensætning for endnu bedre faglig viden om kronvildtforvaltningen – til gavn og glæde for os alle, inklusive krondyrene, siger Norbert R.V. Ravnbæk.

Hvordan indsamler vi kæberne
Det har ikke været muligt at organisere den helt forkromede indsamling af kæber allerede for indeværende jagtsæson. Men det skal ikke forhindre os i at gå i gang på en mere lavpraksis facon.

Her er, hvad du skal gøre:

• Skær kæben af din nedlagte kronhjort (vi skal bruge hele den ene side og alle fortænderne - og altså kun fra hjorte. Du kan også give os hele kæben) Se hvordan du gør her

• Kog den af eller lad den indtørre

• Udfyld formularen her

• Indsend kæbe og formular til Danmarks Jægerforbund, Molsvej 34, 8410 Rønde Att: Mads Flinterup

• Hvis du oplyser kontaktinformationer, vil du modtage en tilbagemelding om hjortens alder, når resultatet foreligger.

• Alternativt kan du gemme den, indtil DJ og Naturstyrelsen har en mere organiseret plan på plads med forhåbentligt omkostningsfri indsamling af kæber.