Offentliggjort den: 11. august 2025

Valg til Udvalg for Jagtfaglige Aktiviteter

Nu skal der vælges medlemmer til Danmarks Jægerforbunds nye overordnede Udvalg for Jagtfaglige Aktiviteter. Måske er det noget for dig? Jagten på kandidaterne er gået ind.

Tekst: Karen Friis
Foto: Søren Vendelbo

Danmarks Jægerforbunds hovedbestyrelse har besluttet en ny udvalgsstruktur. En del af denne struktur består af overordnede udvalg, hvor man arbejder politisk med emner og opgaver.

I juni var der valg til Udvalg for Organisationsudvikling og på formandsmødet i september skal der være valg til Udvalg for Jagtfaglige Aktiviteter. Her er der fire pladser og en suppleantpost, der skal bemandes af medlemmer, og her kan du komme i spil.

Bemandingen i udvalget er:

  • En formand for udvalget, valgt i og af HB samt et medlem fra HB og en suppleant valgt i og af HB. Her har HB valgt Marie-Louise Achton-Lyng som formand, Leif Bach som medlem og Torben S. Jensen som suppleant
  • Tre kredsformænd og en suppleant valgt i og af kredsformandsgruppen. Dette valg sker på formandsmødet i september
  • Fire medlemmer og en suppleant valgt af formandsgruppen på formandsmødet i september

Hovedbestyrelsen lægger vægt på, at det samlede udvalg skal afspejle både en demografisk og geografisk spredning.

Sådan bliver du kandidat

Alle medlemmer, på nær kredsformænd og hovedbestyrelsesmedlemmer, kan stille op til de fire pladser. Den person som får 5. flest stemmer bliver automatisk suppleant. Ønsker du at opstille som kandidat, skal du kontakte formanden i din jagtforening, dit jægerråd eller din kreds, da du skal indstilles af en af disse. Herefter skal du udfylde og indsende udfylde en formular, som du finder på Jægerweb. Ny udvalgstruktur.

Indstillingen sendes til hsm@jaegerne.dk. Der er deadline for at opstille som kandidat 3. september inden kl. 23.00. På Jægerweb kan du også finde kommissoriet for udvalget, der beskriver den opgave, som udvalget skal løse.

Hvad sker der herefter?

Valget til Udvalg for Jagtfaglige Aktiviteter sker på formandsmødet 12.-13. september 2025. Liste over opstillede kandidater til de fire pladser sendes ud til formandsgruppen en uge før mødet. På mødet får alle kandidater mulighed for kort at præsentere sig enten ved fysisk fremmøde, via Teams eller video.

Få mere at vide

Kontakt formanden for din jagtforening, dit jægerråd eller din kreds og få mere at vide. Du finder kontaktoplysninger her: www.jaegerforbundet.dk/kontakt.