Om magasinet Jæger i 2026
Fra januar 2026 sker der en markant ændring i måden, hvorpå brevpost og magasiner distribueres i Danmark. Dette kommer også til at påvirke magasinet Jæger.
Ændringen i distributionen af brevpost trækker tråde tilbage til folketingets beslutning om at liberalisere postloven, da Post Nord har varslet, at de fremover kun håndterer pakkepost. Det vil betyde en forandring af det danske samfund. De røde postkasser vil forsvinde helt fra bybilledet, og det samme vil de traditionsrige postbude, som gennem generationer har leveret posten ud til alle, uanset hvor de bor. Hvordan danskerne fremover kan få leveret et helt almindeligt brev eller et magasin i sin postkasse er endnu uklart, men lidt ved vi dog:
PostNord distribuerede i 2024 godt 50 millioner breve. Denne mængde bliver måske – i takt med den øgede digitalisering - mindre i de kommende år. Men som minimum vil der stadig være behov for at sende et fysisk brev til de danskere, der er fritaget for digital post.
(Kilde: PostNord leverer sit sidste brev ved udgangen af 2025 | PostNord)
DAO (Dansk Avis Omdeling) har meldt sig klar til at overtage distributionen af breve og magasiner, når PostNord-løsningen ophører. Sideløbende tilbyder FK Distribution at distribuere magasiner sammen med de reklamer og ugeaviser, som deres bude omdeler. Fælles for de to tilbageværende distributører er desværre, at leveringskvaliteten hidtil ikke har været på niveau med PostNord.
(Kilde: Trafikstyrelsens kvalitetstest: Brevtest af dao og PostNord)
Hvad de nye konkurrencevilkår får af betydning for leveringskvalitet og -sikkerhed, priser, omdelingsmuligheder osv. er langt fra afklaret, og bliver det først langt henne i efteråret 2025.
Hvad betyder det for Danmarks Jægerforbund og for magasinet Jæger?
I jægerforbundet følger vi udviklingen tæt og er i løbende dialog med andre magasinudgivere og udbyderne på distributionsmarkedet. Herfra lyder det vigtige budskab, at der ikke er endelige afklaringer på noget endnu. Derfor er der grund til bekymring og til at handle rettidigt, da det ellers kan få store økonomiske konsekvenser for Danmarks Jægerforbund, samlet set.
For stiger portoen f.eks. 10 procent pr. magasin vil den samlede omkostning for distribution af magasinet ni gange årligt stige langt ud over de økonomiske rammer, vi har at gøre med. Samtidig bliver Jæger ikke billigere at producere fremover, da også trykkerierne er pressede.
Derfor har Danmarks Jægerforbunds hovedbestyrelse (HB) i løbet af foråret 2025 drøftet fremtiden for magasinet Jæger ud fra forskellige perspektiver:
- Dokumenterede viden om, at mange medlemmer fortsat tillægger magasinet Jæger stor værdi og ser det som en væsentlig grund til at være medlem af jægerforbundet, men også at stadig flere udtrykker, at de ikke læser den trykte udgave af magasinet. (Kilde: DJ’s Medlemsundersøgelsen 2025)
- DJ har en sund økonomi, hvilket er vigtigt at holde fast i fremover for at sikre slagkraft og robusthed. Men økonomien er samtidig disponeret sådan, at der ikke er buffere at tage af, og der er ikke plads til en større udvidelse af udgifterne til magasinet Jæger.
På denne baggrund har HB besluttet, at der i 2026 udgives 6 numre af magasinet Jæger. I forbindelse med budgetlægningen for 2026 vil HB endvidere drøfte oplæg til scenarier for mulig fuld udfasning af det fysiske magasin, hvilket vil bero på en repræsentantskabsbeslutning i 2026.
Det er klart, at HB’s drøftelser er sket på et usikkert grundlag, for ingen kender dagen i morgen, men det har ikke forhindret HB i at udvise handlekraft og økonomisk ansvarlighed ved allerede nu at beslutte, at Jæger i 2026 vil udkomme 6 gange. Det sker for at mindske den store usikkerhed, vi ser ind i på distributionssiden, og for at give både organisationen, annoncører og redaktionen mulighed for at forberede sig på de nye tider.
For også at give Danmarks Jægerforbunds medlemmer et godt medlemsmagasin i 2026 er det besluttet, at der udgives samme antal redaktionelle sider på tryk næste år, som der udgives i år – det vil sige lige så mange artikler i 2026 som i 2025. I den forbindelse prioriteres stoffet ud fra de ønsker, som jægerforbundets medlemmer angav som de vigtigste i årets medlemsundersøgelse. Det betyder også, at den omfangsrige Aktivitetskalender og siderne med Det sker digitaliseres fra årsskiftet, for på den måde at give plads til flere artikler om jagt, våben, anmeldelser af grej, mv.
Denne beslutning underbygges af, at der – som nævnt - er en ny hjemmeside på vej, der suppleres med nye digitale muligheder for målrettet medlemskommunikation.
Med denne forandring ser vi frem til både at imødegå medlemmers, organisationens og annoncørernes ønsker til målrettet kommunikation samtidig med, at det sker på et sikkert økonomisk grundlag, uanset hvordan distributionsmarkedet måtte udvikle sig.
En tæt dialog er vigtig ved store forandringer. Derfor vil vi frem til årsskiftet løbende kommunikere om udviklingen. Vi samler alt kommunikation på hjemmesiden, hvor der blandt andet vil være en FAQ med ofte stillede spørgsmål og svar, samt en mulighed for at indsende egne spørgsmål, der ønskes besvaret.
Læs mere på vores side med ofte stillede spørgsmål (FAQ).