Offentliggjort den: 17. maj 2023

Vildt på Madens Folkemøde

Igen i år deltager Danmarks Jægerforbund og Bliv Naturligvis på Madens Folkemøde, når arrangementet løber af stablen d. 2.-3. juni 2023 på Engestofte Gods på Lolland.

Tekst: Thomas Lindy Nissen
Foto: Thomas Lindy Nissen og Madens Folkemøde

De senere år har den danske befolkning fattet en øget interesse for at bruge naturen, hvorfor man på Maden Folkemøde igen i år også har vild mad på programmet. Sankning, fiskeri og jagt er således nogle af de temaer, du vil kunne opleve på standene samt i de debatter og oplæg, som afholdes på scenerne i udendørs telte og i de imponerende, ombyggede avlsbygninger som omkransede dele af udstillerområdet.

Jægerne er med igen

Madens Folkemøde er en årligt tilbagevendende begivenhed, der siden 2019 har været samlingspunkt for madprofessionelle og madinteresserede fra hele landet. Arrangøren forventer i år, at op mod 10.000 besøgende vil lægge vejen forbi Engestofte Gods. Arrangementet byder på debatter, samtaler, stande, madskoler og workshops. På scenerne vil der være knapt 100 dialoger og debatter med deltagelse af bl.a. politikere, branchefolk og stærke stemmer fra madens verden.

Igen i år vil der være deltagelse af Danmarks Jægerforbund på Folkemødet, hvor frivillige fra projekt Bliv Naturligvis i samarbejde med DJ’s Kreds 6 har fået halvanden time om fredagen på Vild Mads scene. Her vil nyjægerkoordinator i Kreds 6 Jesper Lysholdt mellem 12.30 og 14.00 forlægge et stykke råvildt.

- Forlægningen afvikles på et tidspunkt, hvor arrangørerne forventer, at der vil være mange besøgende skolebørn på folkemødet, fortæller hovedbestyrelsesmedlem for Kreds 6, Christian Clausen, og understreger at netop denne gruppe plejer at være særdeles interesseret og deltagende, når det kommer til forlægning og tilberedning af vildt.

Frivillige fra projekt Bliv Naturligvis vil være til stede og stå for tilberedning af smagsprøver fra råvildt, mens repræsentanter fra Vild Mad, der er et initiativ som handler om den vilde, spiselige natur, og om hvordan du kan tage den med i køkkenet, bl.a. vil lave en pesto af de råvarer, man har sanket med børnene under en tur i naturen i løbet af formiddagen.

- Da vi fik at vide, at arrangørerne af folkemødet manglede nogen til at forlægge et stykke råvildt og lave smagsprøver, slog vi straks til, for det er jo et oplagt sted, at præsenterer vildt som den topklasse fødevare det er, konstaterer hovedbestyrelsesmedlemmet og fortæller, at kreds 6 fra næste år har planer om, at involvere sig yderligere i Madens Folkemøde til næste år.

Naturen som spisekammer

Om fredagen vil lystfisker og jæger Gordon P. Henriksen – kendt fra "Fisketegn" på Radio24syv og "Storrygeren" på DR – være vært i Det Vilde Køkken, hvor han dykker ned i det vilde køkkens skatkammer. I værtsrollen kommer han omkring anvendelse af stort set alt i det vilde køkken, samt nogle af de kuriøse værktøjer han gør brug af.

- Som jæger har man lidt af hvert, når det gælder udstyr. Jeg har blandt en endetarmsudtrækker. Det lyder ret bestialsk, og det er det jo egentlig også, men når man står ude i skoven og skal fjerne hjerte og indvolde på dyret, så er det et praktisk værktøj. Det hedder at brække et dyr, når man fjerner alt, der ikke er kød, knogler og pels, og her er endetarmsudtrækkeren altså smart, fordi du kan skære hygiejnisk og dermed sikre, at du kan bruge mest muligt at kødet, siger han til Madens Folkemødes nyhedsbrev.

I sit oplæg kommer han omkring vigtigheden af kontakten til naturen, som rigtig mange på en eller anden måde søger.

- Jeg opnår kontakten med naturen ved at høste af den; sanke, gå på jagt og fiske. Når jeg fanger en fisk og laver et måltid med det, jeg har fanget, så mærker jeg den fulde effekt af, hvor råvarer kommer fra, siger han.

Om lørdagen overtager Mette Karin Petersen (@Jægerinden) værtsrollen i Det Vilde Køkken.

Billetter koster i forsalg 90 kroner for begge dage og 60 kroner for enten fredag eller lørdag og kan købes her. Studerende og børn under 12 år har gratis adgang.