Offentliggjort den: 03. marts 2023

Sæt kryds i kalenderen: Test blyfri ammunition i din riffel

I løbet af marts og april sætter alle kredse i Danmarks Jægerforbund fokus på blyfri ammunition til din riffel. Ved en række arrangementer kan du teste de fleste blyfrie produkter, der findes på det danske marked i dag.

Tekst: Nicholai Vigger Knudsen

Danmarks Jægerforbund vil gerne inspirere danske jægere til at skifte over til blyfri riffelammunition allerede i denne sæson. Men hvordan kommer du i gang med at finde rundt i et helt nyt marked?

Som bekendt er vi på vej mod et totalt blyforbud i centraltændt riffelammunition anvendt på jagt. De nye regler træder i kraft 1. april 2024, og indtil da vil der være tale om en overgangsperiode, hvor der gælder to regelsæt, hvad angår krav til jagtriffelammunition: Bruger du blyholdig ammunition, gælder de gamle krav stadig frem til 31.3.2024.

Det indebærer bl.a., at kuglevægten har betydning. Bruger du allerede blyfri ammunition, skal du overholde det nye regelsæt, hvor projektilets diameter har betydning. Fra 1. april 2024, når forbuddet træder i kraft, er der igen kun ét sæt regler – det nye.

Arrangementer i alle kredse

Har du endnu ikke fundet dit foretrukne blyfrie produkt til din riffel, har du nu gode muligheder for at teste dig frem til noget, der imødekommer dine krav og forventninger.

I løbet af marts og april vil Danmarks Jægerforbunds otte kredse nemlig være værter ved en række arrangementer over hele landet, hvor du mod en mindre egenbetaling har mulighed for at komme og teste produkter fra de fleste producenter og importører af blyfri riffelammunition i Danmark.

Nå det før bukkejagten

Ved testskydningerne vil der være repræsentanter for de forskellige producenter og importører til stede på skydebanen, ligesom der vil være dygtige riffelinstruktører, der kan hjælpe med indskydning og afprøvning, hvis du har behov for det.

I det hele taget er arrangementerne en perfekt mulighed for at komme en tur på skydebanen og indskyde riflen inden bukkejagten, og måske allerede i år skifte til blyfri ammunition, inden det bliver et krav til næste forår. Og så er det ikke mindst en mulighed for at nørde ammunition eller blot prøve lidt forskelligt, uden at skulle købe hele pakker af forskellig ammunition.

• Få overblik over datoer og steder for testarrangementerne på denne her side, og læs samtidig meget mere om blyfri ammunition.