Offentliggjort den: 07. marts 2023

Podcast om jagtformer: Trofæjagt

Hør et nyt afsnit i jægerforbundets podcastserie om jagtformer, hvor vi kommer ind under huden på de forskellige former for jagt, der dyrkes her til lands - og udenlands, for én gangs skyld.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Niels Søndergaard

Siden efteråret 2022 har vi løbende publiceret afsnit i jægerforbundets podcastserie om jagtformer, og vi er nu nået til tolvte afsnit. I denne uge skal vi behandle en jagtform, som strækker sig ud over landets grænser - nemlig trofæjagt. Selvom trofæjagt ikke er nogen selvstændig jagtform i sig selv, er det alligevel en type jagt, der drøftes og diskuteres vidt og bredt i samfundet - såvel i som udenfor jægerkredse.

Med i studiet er Niels Søndergaard, Danmarks Jægerforbunds jagtfaglige chef og jæger i ind- og udland gennem mange år, som vil fortælle om forskellige aspekter af trofæjagten. Bæredygtig trofæjagt skaber et marked hvor det betaler sig for de lokale befolkninger i f.eks. udviklingslandene at bevare og pleje bestandene. Jagtformen gavner naturen, bekæmper fattigdom og krybskytteri - If it pays it stays! Men man behøver selvfølgelig ikke rejse til fjerne himmelstrøg for at sikre sig et smukt trofæ med tilhørende fascinerende jagthistorier.

Hør podcasten her:

Om DJ's podcasts

En podcast er en lydoplevelse – en slags radioprogram, som ikke lyttes på radioen, men derimod på din telefon, tablet eller computer, uden behov for at downlade særlige apps eller andet. Det er blot at gå ind på siden og klikke på "PLAY"-knappen. Ordet ”podcast” er en sammentrækning af ordene POD (Personal On Demand) og CAST (broadcasting). På dansk kan ordet oversættes til noget i retning af ”personlige udsendelser til lytning efter behov”.