Kombivåben: Riffel, hagl eller begge dele?

Hvis du går på jagt med et kombinationsvåben, som for eksempel en drilling eller lignende, så har du formentlig også tit drømt om skydebaner, hvor man kan øve både riffel- og flugtskydning på samme tid. Det er der mulighed for lørdag den 6. maj på Forsvarets skydeterræn ved Borris.

Tekst: Nicholai Vigger Knudsen

Kombinationsvåben er smarte, men de kræver at man træner med dem. En af de ting man sjældent får mulighed for at træne, er netop det, der gør dem smarte - nemlig at man hurtigt kan skifte mellem riffel og hagl. En fejl, der ofte opstår hvis ikke man træner med sit kombinationsvåben, er at man kan komme til at skyde hagl efter klovbærende vildt, eller – og det er sikkerhedsmæssigt endnu være – et riffelskud op i luften efter en fugl. Vi ved jo alle hvor langt et riffelprojektil kan flyve og stadig være farligt.

Så træning, træning og atter træning er yderst relevant, især når det handler om kombinationsvåben. Og det er så her, det såkaldte Borrisstævne kommer ind i billedet – det eneste sted i landet, hvor du virkelig kan teste dine evner med kombinationsvåbnet. Sidst Borrisstævnet blev afholdt var sidste år i maj - og før da skal vi helt tilbage i 2019. Desværre måtte stævnerne i 2020 og '21 nemlig aflyses pga. corona. I år går det igen løs, når der for 37. gang bliver mulighed for at skyde med kombinationsvåben til både lerduer, løbende buk og pludselig opdukkende ræv.

Datoen for stævnet er sat til lørdag den 6. maj 2023, midt i bededagsweekenden.

"Hos og ser det 'lovlligt' at lave fejl, så du behøver ikke at være bekymret for at tage chancer og udfordre dig selv. Vi garanterer en sjov og udfordrende dag, hvor du kan teste dine evner og få inspiration til din skydning. Som skytte vil du ikke kende rækkefølgen, så du ved ikke om du skal afgive et kugleskud eller hagl, hvilket gør denne skydning til en unik oplevelse, som du ikke må gå glip af," skriver arrangørerne bl.a. i deres indbydelse.

Tre kombinationsskydebaner udfordrer jægerne

Siden 1984 har Herborg-Videbæk jagtforening tilbudt denne mulighed for jægere, der ønsker at træne med deres kombinationsvåben. I de senere år har flere andre jagtforeninger koblet sig på Herborg-Videbæk jagtforenings succes, så Borrisstævnet i dag, ud over kombinationsskydning, kan tilbyde jagtfeltskydning, den svenske bjørneprøve, indskydning, jagtsti, mv.

På Borrisstævnets tre kombinationsskydebaner udfordres den enkelte jæger på bane et med kombinationen af lerdue og løbende buk, på bane to lerdue og pludselige fremdukkende ræv og på bane tre lerdue. Riffelmålene kan enten være mål, der vipper op og løbende mål, mv. Alle vildtskiverne er strategisk placeret på afstande som er for langt væk til at man forsvarligt kan skyde til dem med haglløbene, idet maksimalt anbefalet skudafstand til råvildt i sideskud med hagl er 20 meter og til ræv 25 meter. Den gode træning ligger i, at du ikke ved hvilket mål der kommer, du skal altså hurtigt kunne vælge imellem hagl- eller riffelløb på din drilling, büchs- eller bochbüchsflinte.

Bare mød op i Borris i bededagsweekenden

På flugtskydningsbanen er det nemt at tillægge sig vanen at knække våbnet, så snart lerduen er skudt, men hvis du gør det på denne bane, risikere du at misse chancen for at skyde til bukken eller ræven, som godt kan komme frem umiddelbart efter hinanden – præcist som det kan forekomme på rigtig jagt.

Har du et kombinationsvåben, skal der herfra lyde en varm anbefaling om at tage til Borris i bededagsweekenden og få testet dine færdigheder – og du skal ikke engang tilmelde dig til kombinationsskydningen, men blot møde op!