Offentliggjort den: 30. august 2023

Buejægernes sponsorskydning 2023

Efter en lørdag i seriøsitetens tegn med forbundsmesterskab og årsmøde brugte buejægerne søndagen på den uformelle sponsorskydning – der var præmier til både de dygtige og de heldige.

Tekst og Foto: Thomas Lindy Nissen

På trods af en god festmiddag lørdag aften var energien bemærkelsesværdig god fra morgenstunden, da buejægerne afholdte den traditionelle sponsorskydning dagen efter, at forbundsmestrene var fundet. Som om lørdagen var det Svenstrup Gods, der lagde terræn til. Vejret var bemærkelsesværdigt godt, akkurat som det havde været om lørdagen. Ifølge rapporterne havde det regnet ganske tæt på godset, mens mesterskabet blev afviklet i fint vejr.

Inden parolen blæste Boris Munch Larsen signalet: gratulere til ære for Jacob Tinghede, der på dagen fyldte 44 år. Klokken 09.00 kunne formand for aktivitetsudvalget, Orla Hansen, byde velkommen til skydningen, som var sponsoreret med fine præmier fra Mjoelner Hunting. Han kunne fortælle, at der ikke bare var præmier til de dygtigste, men også til de heldigste, da der ville være lodtrækninger mellem alle på deltagerlisten.

Konkurrencedebut

Skydningen startede planmæssigt klokken 09.25, og på trods af at det indtil da havde været en vindstille morgen, drev en let brise alligevel ind over engen netop som den nykårede forbundsmester i compoundbue herre Martin Jensen trak buen. Skuddet gjaldt en dåhjort på 40 meter. Han måtte lægge buen ned en enkelt gang, inden han sendte et koncentreret skud, der gav ham en snært femmer i pointstregen.

Igen om søndagen var flere familiemedlemmer med skytterne rundt og imens Niels Jensen skød i en patrulje, fik hans 14-årige datter Naya Lauritzen lov at deltage i en anden. Det var første gang hun skød med bue – sådan for alvor – så hun blev undervejs instrueret af Niels’ foreningskammerat Dan Raymond Hansen fra Svendborg buejægere. Ud af dagens 30 skytter satte Naya sig på den tunge sidsteplads, men set i lyset af, at hun aldrig havde skudt med bue, var det en flot indsats, der indbragte 44 point og en del ros fra de øvrige deltagere.

Tre pile i skudlinjen

Til sponsorskydningen havde sekretariatet sammensat en elitepatrulje med de fire bedste skytter fra gårsdagens skydning i samme patrulje. Da bronzevinder Morten Stochkendahl desværre blev nødsaget til at forlade arrangementet, var der pludselig en ledig plads i den patrulje, hvorfor Kim Jørgensen fra Sakskøbing Buejægere pludselig fandt sig selv i et seriøst selskab bestående af den nykårede forbundsmester Martin Jensen, sølvvindere Eigil Frey og Jacob Tinghede, som tog fjerdeplads.

Selv om Martin Jensen mødte op med en ungdommelig tro på egen styrke og en slet skjult selvtillid efter gårsdagens overlegne resultat, måtte han med 134 point om søndagen se sig henvist til femtepladsen. Til gengæld tog Eigil Frey revanche for med 140 point at tage førstepladsen.

Til trods for at patruljen trak pilene ud efter hvert skud på de poster, der stod på kortest afstand, havde Eigil Frey alligevel skudt tre af Martin Jensens pile i stykke, da skydningen var forbi. Om det var en del af taktikken, eller blot fordi Martins pile stort set altid sidder i midten af målet, og dermed er gode at skyde efter, meldte historien ikke noget om. Der blev i hvert fald ikke slået skår i humøret hos nogen af de to mesterskytter.

Anden- og tredjepladsen i klassen for compoundbue blev fundet ved omskydning mellem Orla Hansen og Klaus Knudsen (begge 136 point). Her satte Klaus Knudsen den bedste pil.

Stor forbedring

Sarah Erbs var den skytte som klart forbedrede sig mest fra lørdagens skydning. Hun havde da også svært ved at tørre smilet af læberne, da det gik op for hende at hun skulle i omskydning med den nykårede forbundsmester i klassen for de traditionelle buer, Claus Pindbo. Omskydningen blev vundet af Claus med få centimeter, men det var tydeligt, at også en andenplads føltes som en sejr for Sarah, der næsten tredoblede sin score fra dagen før. Tredjepladsen i den klasse blev – som dagen forinden – besat af Bjarne Olsen.

Sejrsceremonien blev afrundet med lodtrækning om flere af Mjoelner Huntings flotte præmier. Lodderne blev trukket af Lars Thunes godt brugte, men dog til lejligheden nyvaskede hat.

I bedste buejægerånd hjalp alle med afslutningsvis at indsamle mål og markeringer, inden Orla Hansen takkede for god skydning, godt fællesskab og det fine fremmøde. Der blev også sagt et par rosende ord om dagens sponsor, Svenstrup Gods og Peter svane, som havde sikret formidabel forplejning weekenden igennem.

Buejægernes mesterskabsweekend med årsmøde og sponsorskydning afholdes i 2024 i kreds 1. Det bliver som i 2023 i den sidste weekend af august.

Mjoelner Hunting havde til sponsorskydningen sponsoreret præmier til en samlet præmiesum af 16.390 kroner.

Blandt alle deltagende skytter blev trukket lod om hovedpræmien: SWEDTEAM Alpha Pro Hunting til en værdi af 5.198 kroner.

Til begge rækker var sponsoreret:

1. præmie: HEIMDAL XO kikkert 8x42 & TOKE kikkertsele. Værdi: 2.948 kr.

2. Præmie: BJOERN rygsækstol. Værdi: 1.999 kr.

3. Præmie: TOKE kikkertsele. Værdi: 649 kr.