Offentliggjort den: 04. maj 2023

Bliv klogere på udsætning med e-læring

Danmarks Jægerforbund har udarbejdet et e-læringsforløb på syv moduler, som giver dig viden om udsætning af fjervildt i den danske natur.

Tekst: Lene Midtgaard

Sæsonen for udsætning står for døren, og hvordan er det nu lige reglerne er? Hvornår skal jeg have et udsætningskursus og hvor og hvornår er det nu, jeg skal indberette min udsætning?

Indberetning af udsætning til Miljøstyrelsen er en del af det seneste udsætningsforlig, hvor man fremadrettet ønskede et overblik over hvor stor den samlede udsætning er i Danmark. Men at få styr på udsætningen og hvor den har fundet sted, er også vigtigt - f.eks. i forb.m. smitteopsporing ved et eventuelt udbrud af fugleinfluenza. Alt dette og mere kan du få gennemgået i Danmarks Jægerforbunds e-læringsmodul om udsætning af fjervildt.

E-læring hjemme fra din stue

Ordet e-læring dækker over internetbaseret undervisning, som du deltager i hjemme fra stuen, præcis når du har tid og lyst. Forløbet indeholder syv moduler, samt en skærmoptagelse af hvorledes du konkret gennemfører din indberetning. Efter hver præsentation finder du en lille quiz med spørgsmål til det du lige har set, og du kan således teste dig selv i det online forløb.

Myndighederne har fokus på området

Det er vigtigt at alle udsættere kender de regler som udsætning er omfattet af, og at man overholder dem. Myndighederne har fokus på området, da man ved kontroller har kunnet konstatere, at der desværre var en høj andel af de kontrollerede, som ikke havde styr på reglerne.