Offentliggjort den: 21. januar 2022

Uopklaret ulvesag fra Nordjylland

Ulvesagen fra Nordjylland, hvor en jagthund efter sigende blev angrebet af en ulv, vil ikke lade sig opklare. Beviserne mangler.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard

Den 7. januar kunne TV2 Nord fortælle historien om, at en jagthund syd for Aalborg var blevet angrebet af en ulv under jagt.

Episoden fik Nordjyllands Politi til at komme med følgende opfordring til hundeluftere:

- Hold hunden i snor, så man undgår samme oplevelse, lød det fra politikommissær Henrik Jensen fra Nordjyllands Politi.
Henrik Jensen kunne i samme historie til TV2 Nord oplyse, at Naturstyrelsen nu skal undersøge DNA-spor fra ulven for at identificere den.

Danmarks Jægerforbund har siden været i kontakt med både Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen for at følge op på sagen, men begge styrelser fortæller, at det ikke er lykkedes at indsamle nogen som helst beviser for, at jagthunden har været i karambolage med en ulv. Det har nemlig ikke været muligt at indsamle nogle DNA-prøver til videre undersøgelse - hverken på det formodede åsted i skoven eller på selve hunden, som ingen skader eller huller havde overhovedet.

Sagen ser sig derfor ikke umiddelbart ud til at lade sig opklare.