Offentliggjort den: 07. oktober 2022

Skydebanepulje klar til uddeling af 2 millioner

Skydebanepuljen er nu åben for ansøgninger med ansøgningsfrist den 31. oktober.

Tekst: Miljøstyrelsen

Jagtforeninger med ambitioner om at udvide med eksempelvis en ekstra flugtskydebane, etablere støjdæmpning eller anskaffe en ny kastemaskine til lerduerne har nu mulighed for at få ønskerne opfyldt.

Skydebanepuljen er åben for ansøgninger, og fristen for at søge tilskud er mandag den 31. oktober. Denne gang er der hele to millioner kroner i puljen. Det er dobbelt så meget som tidligere, og det betyder, at Miljøstyrelsen i år forventer at kunne imødekomme enkelte store og omfattende projekter, uden at måtte sige nej til de mindre.

- Tidligere var der cirka en million kroner i puljen om året, men nu er vi gået over til kun at udbyde den hvert andet år for bedre at kunne imødekomme både store og små projekter på én gang, forklarer specialkonsulent i Miljøstyrelsen, Anders Jensen.

Skal forbedre flugtskydebanerne

Skydebanepuljen blev etableret i 2001. Pengene kommer fra jagttegnsmidlerne, og formålet er at sikre jægerne gode muligheder for at vedligeholde og forbedre deres skydefærdigheder. Det sker typisk gennem støtte til opbygning og forbedring af kapaciteten på de foreningsdrevne flugtskydebaner.

Siden 2001 har omkring 200 projekter over hele landet modtaget tilskud fra puljen på 5.000 kr. og opefter.

Både jagtforeninger og andre foreninger eller grupper af jægere kan søge støtte fra Skydebanepuljen. Foreningen eller gruppen skal kunne dokumentere, at den har ansvaret for driften at et skydebaneanlæg for at komme i betragtning.