Offentliggjort den: 08. april 2022

Politiets IT-våbenkaos - nu også på tv

De store problemer, som politiet i øjeblikket oplever i forbindelse med det nedsmeltede IT-system til behandling af bl.a. våbentilladelser, nåede i går tv-skærmene.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

"Ramt af IT-kaos: Jægerforbundet kræver dispensation for at sikre bukkejagten." Sådan indleder TV Midt-Vest torsdag den 7. april en historie om de store IT-problemer hos Politiets Administrative Center (PAC), opfulgt af et tv-indslag om emnet. I indslaget interviewes bl.a. jægerforbundets våbenudvalgsformand, Marie-Louise Achton-Lyng, en skytteforeningsformand samt Karin Jølner, chefen for PAC.

- Vi arbejder alt hvad vi kan for at få normale sagsbehandlingstider igen, men desværre så har det vist sig at trække noget ud med det, siger Karin Jølner i indslaget på TV Midt-Vest.

På et informationsmøde mellem bl.a. repræsentanter fra jægerforbundet og topfolk fra Politiets Administrative Center (PAC) og Rigspolitiet tidligere på ugen, hed det ellers, at der skulle være et operationelt system klar ved udgangen af juni 2022. Men hvorfor lige netop det tidspunkt, kunne politiet ikke rigtigt redegøre for.

Opgaven med at udvikle politiets nye våbenregister har været sendt i udbud, og det er det kendte selskab Netcompany, der har vundet opgaven. Netcompany har bl.a. stået bag den storstilede Digital Post-løsning mit.dk og skolernes kommunikationsplatform Aula - begge kendt for en række IT-tekniske vanskeligheder.

- Lige nu er det så slemt at ingenting fungerer. Ingenting virker. Så vi går jo sammen om det her og vil have ministeren til at komme med et svar nu. Det må være ham, der har ansvaret nu, når ingen andre tager ansvar for det, siger Marie-Louise Achton-Lyng til TV Midt-Vest.

Det er justitsminister Nick Hækkerup (S), som jægerforbundet vil have til at gribe ind i sagen om de lange ventetider på våbentilladelser. Men ifølge TV Midt-Vest er ministeren i øjeblikket bortrejst og kunne i går ikke forklare sig i sagen.