Offentliggjort den: 22. juni 2022

Nekrolog: En ildsjæl er blevet slukket

Mandag den 20. juni gik én af jagthornsblæsningens danske pionerer bort. Per Iversen blev 89 år gammel, og efterlader sig et massivt aftryk på den musikalske udvikling inden for genren. I 2020 modtog han Danmarks Jægerforbunds Sølvnål for sit store engagement. Per ses på billedet herover i forgrunden til højre.

Tekst og Foto: Bjarne Rasmussen, formand for jagthornsudvalget

Per Iversen startede med at instruere i jagthornsblæsning for mere end 50 år siden. Han var da lige blevet ansat ved Aalborg symfoniorkester som solotrompetist. Han var også trubadur i Christian den 4. laug, hvor han har blæst til mange kendte personers optagelse i lauget.

Pers mangeårige arbejde med jagthornsblæsning i Danmark har gennem tiden sat et stort præg på hvordan den musikalske udvikling har været. Per dannede Aalborg Jægerklubs jagthornsgruppe, og fik med denne gruppe stor anerkendelse for sin tilgang til at komponerer musikstykker. Men andre grupper og solister fik også gavn af hans ideer om hvordan dansk jagthornsmusik skulle lyde.

På billedet øverst i artiklen ses Per Iversen i forgrunden til højre, sammen med Aalborg Jægerklubs Jagthornsgruppe.

Per var en utrættelig ildsjæl når det gjaldt jagthornsblæsningen. Han var til det sidste kreds 1 og kreds 2’s faste dommer ved den årlige duelighedsprøve. Senest i dette forår. Hans vejledning af prøvedeltagerne vil blive savnet, såvel som hans altid gode humør. Med Aalborg jægerklubs jagthornsgruppe opnåede Per og gruppen at høste mange medaljer gennem årene med hans egne kompositioner. Pers største bedrift med jagthorn var dog, ifølge ham selv, da Aalborg Jægerklubs jagthornsgruppe blev Europamester i Berlin.

Per var inspirerende og havde mange idéer til hvor vi (Aalborg jægerklubs jagthornsgruppe) skulle deltage i konkurrencer i Nordtyskland, Bayern og i Østrig. Også ture af mere privat karakter blev arrangeret, som da vi tog til Berleburg og besøgte Prins Richard og H.K.H. Prinsesse Benedikte. Vi blev modtaget af Prins Richard, hendes H.K.H. Prinsesse Benedikte og beværtet på en måde, som vi overhovedet ikke havde forventet. Prins Richard var selv guide ved vores tur rundt på godset. Og selvfølgelig var der skrevet et stykke til lejligheden. Tilegnet Prins Richard. Dette var også en tur som stod meget højt i erindringen hos Per.

Per blev også involveret i Es-horn, som blev en disciplin under Danmarks Jægerforbunds mesterskaber. Der var tre grupper på det tidspunkt, Aalborg Jægerklubs Es-horns gruppe, Brobyblæsernes Es-horn og Aros. Siden kom Naturhornsblæserne til, hvor Per spillede med til sidst, og som i øvrigt vandt dette år mesterskab 2022. Her lavede Per også sine egne kompositioner.

Per gav også Danmarks jægerforbund lov til at gemme et antal noder til fri afbenyttelse for medlemmer af jægerforbundet. Så på den måde har vi sikret noget af den musik som Per lavede, for eftertiden. Senest komponerede Per mesterskabsstykket Kastellets Jæger Rapsodi 2020, som på grund af corona alligevel ikke blev afholdt. Måske bliver der en chance i 2024, hvor mesterskabet igen kommer til Sjælland.

Per fik i 2020 ved kredsmødet i kreds 1 overrakt jægerforbundets Sølvnål for sit lange og trofaste arbejde med jagthornsblæsning i Danmark. Per deltog i mødet under påskud af, at kredsen gerne ville have en kreds 1-fanfare, som han så uropførte på mødet. Den bliver nu brugt til kredsens arrangementer. Vi vil komme til at savne Per, og vi vil huske ham for alt det, han har gjort for jagthornsblæsningen i Danmark.

Æret være Per Iversens minde.

Bjarne Rasmussen
Formand for jagthornsudvalget