Kredsskydning i de to sjællandske kredse

På trods af tungt vejr, regnbyger og udfordrende poster var humøret højt blandt deltagerne, da kreds 6 og 7 fandt kredsmesteren og vinderen af Det Gyldne Slip.

Tekst og Foto: Thomas Lindy Nissen

I alt var der 31 skytter – heraf fem fra den bornholmske kreds 8 – havde tilmeldt sig buefeltskydningen, som blev afholdt på 2. pinsedag d. 6. juni i regi af kreds 6 på kredsformand Bo Simonsens underskønne jagtområde ved Tystrup-Bavelse søerne.

Herskabelige omgivelser

Det var buekoordinatorerne fra de to sjællandske kredse – Tom Buxbom (kreds 6) og Andreas Sørensen (kreds 7), der havde sat banen, som bestod af i alt 30 mål. Turens første post var en rigtig ”Tom Buxbom post”, idet skytterne fra 19 meters afstand skulle skyde til en flydende canadagås placeret på en flamingotømmerflåde ude i søen. Posten var ikke sværere end så mange andre poster, men det psykologiske element i at vide, at pilen går i søen, hvis der bliver skudt forbi, kostede faktisk en del pile, som måtte bjærges efter skydningen.

Herefter fulgte 29 poster med mål ud til 30 meter, og der blev bl.a. skudt til en meget lidt synlig ræv, der var opstillet lidt bagved og imellem et stort træ og en stor sten. Pointringen lå tæt op ad stenen, hvorfor den post kostede nogle pile. Posterne var placeret i skov og på eng langs søbredden, og skytterne kunne – på trods af det fugtige vejr – under turen nyde det smukkeste og mest herskabelige landskab prydet med gamle egetræer, småsøer og et rigt fugleliv.

Samarbejde og sammenhold

- Målet med sammenlægningen af mesterskabet for de to sjællandske kredse og med deltagelse fra Bornholm, er at gøre skydningen større og mere spændende, fortalte Tom Buxbom og pointerede vigtigheden af, at bueskytter fra forskellige kredse og egne af landet lærer hinanden at kende og derigennem får et endnu bedre samarbejde.

Efter skydningen – som forløb i god ro og orden og uden den store ventetid ved posterne – blev der serveret grillet dåvildt- og fasanpølser med kartoffelsalat. Pølserne – 150 stk. i alt – var sponsoreret af Slagter Engdahl i Holeby og der blev med sikkerhed sendt flere velmenende tanker til ham under frokosten.

Efter frokost kunne placeringerne i de forskellige klasser fordeles og det stod klart, at mesterskytten Orla Hansen fra Bornholm med 136 point tog en sikker vinderplads hele 16 point foran dagens anden bedste skytte Jørgen Vester. Idet Orla kommer fra kreds 8, kunne han ikke tage titlen som kredsmester ved denne skydning, da bornholmerkredsen allerede havde afholdt kredsmesterskab. I konkurrencen hvor alle skyder mod alle, Det Gyldne Slip, stod han dog som en klar vinder.

Shoot off

Jørgen Vester tog med 120 point titlen som kredsmester i herrerækken for compoundbuer i den sammenlagte kredsmesterskabsskydning, mens Thomas Stærmose og Bent Clausen med hver 110 point måtte i shoot off om anden- og tredjepladsen. Denne faldt ud til fordel for Bent Clausen.

I klassen for kvindelige compoundskytter løb Lissi Capion med 80 point med førstepladsen, mens 58 point rakte til en andenplads for Bente Hansen. Anette Olsen tog tredjepladsen med 48 point.

I klassen for de traditionelle buer, var herre- og damerækken lagt sammen, idet Stine Kjær Lefèvre var ene kvinde i denne kategori. I alt talte kategorien syv skytter, men dette til trods satte Lefèvre sig sikkert på andenpladsen med 46 point, mens Lars Bek Thomsen tog guldet med 48 point og Henrik Juhl Paulsen nappede bronze med 44 point.

Sidste weekend i august

Ved den afsluttende tale opfordrede Buxbom alle til at tage fat i buejagtvennerne og møde op ved forbundsmesterskabsweekenden hos E-Park Danmark i Løsning den sidste weekend i august (26.,27. og 28. august).

- Det skulle gerne blive en kæmpestor oplevelse, og vi vil meget gerne være tre gange så mange, som vi var i dag. Så snak med jeres venner og møde op, lød det fra Buxbom efter præmieoverrækkelsen.

Udover skydningerne (FM og Det Gyldne Slip) vil der ved træffet i august også være et buepolitisk møde, hvor formandsposten i bueaktivitetsudvalget, en post der bestrides af Orla Hansen, er på valg.

Vel mødt næste år

- Det er første gang, vi har forsøgt os med et arrangement over kredsgrænserne, men bestemt ikke sidste. Sammenholdet mellem buejægerne er meget vigtigt for os, for det er, det der virker i arbejdet med at sikre retten til buejagt og udvide kendskabet til jagtformen, sagde formand for buepolitisk udvalg Jørgen Vester og understregede, at de to kredsenes buekoordinatorer fortjente stor ros for deres arbejde med at komme ud over kanten.

- De laver et godt og solidt stykke arbejde, og det er vi glade for, konstaterede han.

Han fremhævede også, at Bornholmerne – på trods af den lidt længere rejse – generelt viser stor velvilje til at ville deltage ved bueskydningsarrangementer rundt om i landet. Dette finder den buepolitiske formand forbilledligt.

Afslutningsvis oplyste Vester, at kredsmesterskabsskydning over de sjællandske kredsgrænser kommer til at ligge på samme dag i 2023, altså 2. pinsedag. Dog er det ikke sikkert, det bliver på samme lokalitet, men en god skydning, det bliver det – så meget vil han godt love.