Offentliggjort den: 16. marts 2022

Kredsmøde i kreds 7: Formand trækker sig efter valg til hovedbestyrelsen

Hvis sidste års kredsmøde var en lidt sløv omgang i coronaepidemiens skygge, var der andre boller på suppen i den store sal i Hedehuset tirsdag aften. Et ualmindelig stort antal deltagere – løseligt anslået omkring 200 – var mødt frem til en aften, der bl.a. bød på kampvalg om kreds 7’s plads i jægerforbundets hovedbestyrelse de kommende år.

Tekst og Foto: Johannes Bojesen

Artiklen er opdateret 20.03.2022.

Efter indledende improvisationer over kendte jagthornstemaer fra Jagthornsgruppen fra Greve Jagtforening kunne kredsformand Hans Henrik Madsen i sin indledning fortælle, at kreds 7 nu er DJ’s største. I det hele taget stammer en stor del af DJ’s nylige medlemsfremgang fra jagtforeninger i kreds 7. Programmet skred hurtigt frem mod aftenens hovedbegivenhed: kampvalget mellem det eksisterende hovedbestyrelsesmedlem Marie-Louise Achton-Lyng og Lars Ehrensvärd Jensen, der begge fik mulighed for at præsentere sig selv før valget.

Marie-Louise Achton-Lyng slog på at hun i høj grad har bevist sit store engagement, og at hun altid står til rådighed for både medlemmer og foreninger, når de har spørgsmål eller på anden måde har brug for hende. Arbejdet indebærer et stort element af møder, mails, kørsel mv. og kræver, at HB-medlemmet har stor gejst. Marie-Louise Achton-Lyngs kerneområde er våben og skydning, hvor forurening på landets skydebaner blev beskrevet som en tikkende bombe:

- Ingen skydebaner i Danmark lever i dag op til deres miljøgodkendelse, hed det. Desuden slog hun på, at hun er den eneste kvinde i hovedbestyrelsen.

Udfordreren Lars Ehrensvärd Jensen tog udgangspunkt i sin militære karriere i Jægerkorpset og sin tid på Forsvarsakademiet. En baggrund, hvor han har beskæftiget sig både professionelt og akademisk med emner som analyse og strategi. Langsigtede strategier og rationelle beslutninger er helt afgørende i en tid, hvor jagten er presset fra mange sider. I den forbindelse nævnte Ehrensvärd, at han har været en af hovedaktørerne bag udviklingen af jægerforbundets nyeste strategi. En vigtig læring fra tiden i Forsvaret er desuden at have tillid til medarbejderne og at sætte dem fri til at løse deres opgaver. Hovedmålet for DJ er iflg. Lars Ehrensvärd at bevare jagten i Danmark.

Optællingen af stemmerne viste et meget lige resultat, idet Marie-Louise Achton-Lyng vandt pladsen i hovedbestyrelsen med 95 stemmer mod Lars Ehrensvärds Jensens 78.

Nyt politisk landskab

Også pladsen som suppleant til hovedbestyrelsen var til afstemning. Susanna Vang Møller, Christian Bærentsen og kredsformand Hans Henrik Madsen var på forhånd opstillede, men Hans Henrik Madsen meddelte kort før afstemningen, at han trak sit kandidatur. Herefter blev Susanna Vang Møller valgt som ny HB-suppleant foran Christian Bærentsen.

En del andre emner endte med skriftlig afstemning og tog tid. Derfor udgik de sædvanlige input fra DJ’s direktør og kredsens hovedbestyrelsesmedlem. Formand Claus Lind Christensens blev der dog tid til, og han kunne fortælle om et politisk landskab, der har ændret sig. Statsminister Mette Frederiksen erklærer sig i dag mere grøn end rød, mens Lars Lykke Rasmussen satser hårdt på en grøn profil i sit nye parti Moderaterne. På samme måde bliver jægerne nødt til at stemple ind på den grønne dagsorden.

Jægerne skal være stolte af det, de gør for naturen i stedet for at indtage offerrollen over for Danmarks Naturfredningsforening og Dansk Ornitologisk Forening:

- Vi skal ranke ryggen, og ikke skyde på de andre grønne organisationer!

Også grimt sprogbrug og øgenavne på sociale medier burde jægerne holde sig for gode til:

- Tror vi selv på, at det giver indflydelse? lød det retorisk.

Bombe fra kredsformanden

Før folk til slut hastede ud til bilerne rundede kredsformand Hans Henrik Madsen mødet af. Samtidig smed han en mindre gå-hjem-bombe, idet han på baggrund af samarbejdet med kredsens netop genvalgte hovedbestyrelsesmedlem med øjeblikkelig virkning trak sig fra posten som kredsformand.

Det er nu op til den resterende kredsbestyrelse at håndtere den videre proces med at genbesætte posten som kredsformand jf. Danmarks Jægerforbunds vedtægter og kredsens forretningsorden.