Justitsminister til DJ: Ingen mulighed for dispensationer

Den nyudnævnte justitsminister Mattias Tesfaye mødte i dag op på bukkejagt for at tale med jægerforbundet om problemerne med våbenregistret. Desværre havde han ikke dispensationer med, men derimod ekstra mandskab til PAC og et ønske om dialog med hele våbendanmark.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard
Foto: Søren Vendelbo

Kl. 7.00 trillede ministerbilen ind på den lille gårdsplads, hvor Bisbakke Jagtselskab holder til ved Ringsted. Ud af bilen trådte den nyudnævnte justitsminister Mattias Tesfaye (S), som var kommet for at tale med Marie-Louise Achton-Lyng, der er hovedbestyrelsesmedlem i Danmarks Jægerforbund og formand for Våbenudvalget samme sted.

Årsagen til besøget var ikke, at justitsministeren skulle med på jagt, men derimod en snak om den uheldige situation, som de danske våbenejere er kommet i, efter Rigspolitiet lancerede et nyt våbenregister, som brød ned i det samme, der blev trykket på startknappen. Det var den 18. januar, og lige siden har systemet været nede. Resultatet er tusindvis af jægere, våbenejere og våbenhandlere, som ikke kan bruge eller sælge våben.

- Der er så mange mennesker, som sidder fast i bureaukratiet, og det er jo ikke til at holde ud, sagde ministeren, som beklagede, at de danske våbenejere skal bøde for endnu et af statens fejlslagne it-projekter.

- Nu er opgaven af få løst problemerne. Men det ærlige svar er nok, at det kommer til at vare til langt om på den anden side af sommerferien, før vi er inde i en normaltilstand igen, hvor der går nogle få uger fra man søger, til man får sin våbentilladelse.

Ekstra mandskab til PAC

Justitsminister Mattias Tesfaye fortæller, at han vil tilføre ekstra mandskab til PAC i forventningen om, at det kan hjælpe, indtil systemet er fuldt ud funktionsdygtigt:

- Nu kommer der ti ekstra mand, men jeg vil også godt være ærlig og sige, at det ikke betyder, at vi er i bund i bunkerne på den her side af sommerferien, desværre.

Ingen mulighed for dispensationer

På spørgsmålet om problemerne ikke kan løses med dispensationer, sagde ministeren:

- Vi har undersøgt, om det inden for loven er muligt at forlænge våbentilladelserne, men det er det desværre ikke. Jeg kan jo ikke som justitsminister køre over for rødt. Nu er opgaven at få it-systemet til at fungere, få bunkerne i bund og komme tilbage i en normaltilstand, hvor jægerne og andre, der bruger våben, kan være rimelig trygge ved, at vi har en hurtig sagsbehandling.

Våbenforum skal ikke lukkes

Marie-Louise Achtong-Lyng fik forklaret ministeren, at det ellers gode samarbejde i det våbenforum, som tidligere justitsminister Søren Pind etablerede som konsekvens af knivsagen, er døet ud. Ikke fordi våbenorganisationerne ikke ønsker samarbejdet i våbenforummet, der er nedsat mellem Rigspolitiet, Justitsministeriet og våbenorganisationerne, men fordi justitsministeriet har nedprioriteret samarbejdet.

- Enten så lukker vi våbenforrummet, eller også skal justitsministeriet tage det mere seriøst, sagde Marie-Louise Achtong-Lyng til ministeren.

- Det skal ikke lukkes, sagde ministeren prompte.

- Arbejdes skal fuldføres, føjede han til.

Derfor vil han også gerne række hånden ud til Danmarks Jægerforbund og de andre organisationer.

- Nu brygger vi noget kaffe i Justitsministeriet og inviterer de her mennesker til et møde, som arbejder med det her til daglig, og så får vi svesken på disken, og så lægger vi en plan for, hvordan vi kommer i mål.

Ministeren havde ikke nogen mødedato med, men håber, det kan blive inden sommerferien.