Offentliggjort den: 24. august 2022

Jagtvåben er ikke bandevåben

I sit udspil til en ny bandepakke vil regeringen bl.a. stramme regler og krav til skytteforeninger. Umiddelbart nævnes jagtvåben dog ikke, men et enkelt citat fra justitsministeren går lige nu igen på sociale medier.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

- Jo færre våben vi har, jo mindre livsfarlig vold er der i Danmark, mener justitsminister Mattias Tesfaye ifølge en artikel på dr.dk.

Emnet er naturligvis regeringens seneste udspil til en ny bandepakke, som så dagens lys i går tirsdag, og som skal gøre op med bandernes fødekæde, styrke efterforskningen af deres ulovlige forretninger og sætte ind over for forråelsen i miljøet. I den forbindelse varsles bl.a. intensiveret kontrol med skytteforeningers prøveskydninger, men jægerne og jagtvåben nævnes ikke i oplægget.

Alligevel har det vakt opsigt på bl.a. sociale medier, at justitsministeren med ovennævnte citat pr. definition synes at sætte lighedstegn mellem færre våben og mindre livsfarlig vold.

- For det afhænger jo fuldt og helt af hvem det er, der ejer disse våben. Er det f.eks. lovlige jagtvåben, låst inde i godkendte våbenskabe og anvendt på forsvarlig vis under jagt og på skydebanerne, så må der være tale om en helt anden kategori. Jagtvåben er ikke bandevåben, understreger Marie-Louise Achton-Lyng, formand for Danmarks Jægerforbunds våbenudvalg.

For Marie-Louise Achton-Lyng er det helt afgørende at både politikere, politi og det øvrige samfund husker at skelne mellem kriminelle bandevåben og de lovlige toskuds-haglgeværer og repeterrifler, der anvendes til jagt.

- Det er jo slet ikke den slags våben, banderne er ude efter. I Danmarks Jægerforbund ønsker vi selvfølgelig også et trygt samfund, men kommunikationen og eventuelle stramninger bør ske på et oplyst og veldokumenteret grundlag. Der skal være evidens for, hvilke våben der bruges til kriminalitet, og her vil jeg gerne spørge: Kan Rigspolitiet dokumentere, at banderne bruger jagtvåben? Nej, det kan de ikke, fastslår våbenudvalgsformanden.

Her henviser hun til oplysninger, givet af Rigspolitiet på et nyligt afholdt møde i Justitsministeriet.