Offentliggjort den: 17. oktober 2022

Godt blyfrit nyt fra England

Fokus på bæredygtig haglammunition ladet med stålhagl og bionedbrydelige forladninger vinder frem hos briterne, og da BASC satte forhandlere, instruktører og andre interessenter stævne, var DJ inviteret med.

Tekst: Lars Thune Andersen
Foto: Flemming Højer

15. september var der indkaldt til workshop om bæredygtig haglammunition hos Holland & Holland. Arrangement var arrangeret af Danmarks Jægerforbunds søsterorganisation BASC (British Association for Shooting and Conservation), og formålet var at samle forhandlere af haglammunition, jagtarrangører, skydeinstruktører og andre, som via deres arbejde har en stor kontaktflade til de engelske jægere. Workshoppen er en af flere, som sætter fokus på bæredygtig haglammunition ladet med stålhagl og bionedbrydelige forladninger. Danmarks Jægerforbund var inviteret til at give et foredrag om vores 26 års erfaringer med udfasning af blyhagl.

I februar 2020 annoncerede BASC at de ønskede at udfase bly i haglammunition og brugen af plastik haglskåle. Siden da - og på trods af pandemien - er det gået rigtig stærkt med udviklingen af alternativer. Dette skyldes dels et godt stykke arbejde af BASC, men også det faktum at Storbritannien er et rigtig stort marked for haglpatroner, hvor der årligt bruges ca. 290 millioner haglpatroner til jagt og sportsskydning. I Danmark bruger vi til sammenligning ca. 30 millioner; 10 millioner bruges på jagt og resten på skydebanerne.

Dagen startede med at de 60 deltagere blev inddelt i 10 grupper, som så afprøvede forskellige typer af stålhaglpatroner med bionedbrydelige forladninger. Afprøvningen forgik fra 10 standpladser, hvor der på hver standplads var en beskrivelse af patronerne samt mulighed for at prøveskyde på forskellige lerduer. BASC havde en teknisk stand, hvor man kunne se patronernes enkeltdele og to haglvåben - en S/S og en halvautomat - som var blevet prøveskudt med 1000 stålhaglpatroner. Efterfølgende var løbet blevet skåret op og undersøgt for skader. Begge våben var uden skader fra stålhaglpatronerne. I England er stålhaglpatroner inddelt efter C.I.P. norm i Standard Steel, som er patroner, der kan anvendes i alle haglvåben og alle trangboringer, og High Performance Steel, som er patroner der kun bør anvendes i våben, designet til stålhagl.

Det var utrolig spændende at se og prøve de mange forskellige kombinationer af stålhaglpatroner med bionedbrydelige forladninger. Det er tydeligt at patronindustrien har flyttet sig rigtig meget siden BASC annoncerede ønsket om at udfase blyhagl og plastikforladninger, og vi håber på, at udviklingen vil gøre, at vi i Danmark får et større udvalg af patroner med bionedbrydelige forladninger.