Offentliggjort den: 15. august 2022

Det Gyldne Slip, Tolne Edition

På en varm varm dag mødtes ikke færre end 40 buejægere, skytter og hjælpere til afvikling af Det Gyldne Slip i Tolne, Vendsyssel. På én af årets varmeste dage var udsigten til et par timer i bakket terræn med skygge ikke det værste.

Tekst: Jørgen Haller
Foto: Ulrik Bang

3d-banen i Tolne ligger i et skønt terræn, og Tolne Troldene havde til dagen skabt en ny bane med rigtigt mange udfordringer i form af laaaaange skud, skud opad og skud stejlt nedad. Som alle skydninger startede dagen med fælles morgenmad og hygge på tværs af foreninger. Mens der blev pludret og udvekslet historier, sørgede Janne for at skytterne blev inddelt i patruljer på tværs af foreningerne.

Efter en kort og præcis parole fordelte skytterne sig på banen og afventede tidspunktet for start. Der er i reglen et par mål mellem patruljerne, både af hensyn til sikkerheden men også for at skabe lidt ro mens der skydes. Målene i vores skydninger står på mellem 2 og 40 meters afstand, og alle skyder fra samme ’pind’. Der tages altså ikke hensyn til om der skydes traditionelt eller med en topmoderne jagtbue. Der er kun 2 klasser, med hjul og uden hjul.

Under ’normale’ forhold kan man snildt samle sig en hatfuld kantareller når man skyder i Tolne, men på grund af den tørre sommer, var der ingen svampe i år. Så kunne man da holde fokus på skydningen.

Midtvejs på banen havde Jeanette opslået sit lille midtvejstelt hvor alle deltagerne kunne proviantere. Kolde vand eller en kop kaffe med hjemmebag. Buejægerne forstår sandelig at hygge sig og der var trængsel i midtvejsteltet.

Efter et par timer havde vi skudt 30 mål og patruljerne kom dryssende i mål. Nogle med større smil end andre, men alle med et smil. Efter hurtig tjek af skydesedler blev sedlerne overgivet til Janne, der lynhurtigt indtastede samtlige resultater og kunne præsentere dagens vindere. Mens der blev indtastet resultater, kastede skytterne sig over de grillede pølser og nogle kolde øl og vand.

Resultatet af dagens skydning blev, at alle vandt! Nogle fordi de skød godt, andre vandt i lodtrækning og de sidste vandt fordi de havde haft en herlig dag og fået udfordret skydningen.