Offentliggjort den: 02. januar 2023

Buejagtkurser i foråret 2023

Listen med forårets buejagtkurser er nu opdateret, og kommende buejægere kan begynde med at læse med her. Det betyder nemlig, at alle har en reel chance for at udfordre bukken med buen allerede i maj 2023.

Tekst: Jørgen Haller

Buejagtkurserne er for dem der gerne vil prøve udfordringerne som buejæger. Det kræver, naturligvis, at man er i besiddelse af jagttegn. Tidligere krævede det også bestået haglskydeprøve, men sådan er det ikke længere. Nu kan man faktisk vælge bue som første våben og det er der flere og flere der gør.

For at blive buejæger skal man gennemgå et en-dags kursus. Kurserne gennemføres oftest i februar-marts. Der findes i Danmarks 6-7 lokale foreninger der udbyder kurserne. For at gøre det nemmere for kursister og for at undgå flok skal køre langt, så bringes her en opdateret liste, så man kan vægte det kursussted tæt på bopæl. Erfaringen er, at det giver de bedste muligheder for at hente hjælp og gode råd før og efter kurset, hvis man vælger en forening i lokalområdet. Det er frivillige godkendte instruktører der afholder kurserne i foreninger, og kursusafgiften kommer, i de fleste tilfælde, til gavn og nytte i hele området.

Se listen med kursussteder og datoer:

Forening Dato Adresse Web Kontakt
Midtsjællands Buejægere 5. marts 2023  Plantagevej 2, 4180 Sorø Link bjo@fadb.dk
Sydjysk Buejægerlaug 5. marts og 12. marts 2023 Gestenvej 13, 6600 Vejen Link  buejagt@sjbl.dk
Svendborg Buejægere 25. februar og 12. marts 2023 Skovballevej 125, 5700 Svendborg Link stochkendahl @hotmail.com
Nordjyske Buejægere 4. marts 2023 Kærsgård Engvej 15, 9320 Hjallerup Link peterjuulsgaard @hotmail.com
Randers Buejægere 12. marts 2023 Ørneborgvej 29C, 8960 Randers SØ Link pouloesterby @gmail.com
Vestjyllands Buejægere 18. februar 2023 Torstedvej 1, 6990 Ulfborg Link bjarke_juul @hotmail.com
Bornholms Buejægere Ukendt, tjek web Stenløsevej, 3770 Allinge Link steen.krogsboell @hotmail.com

Når man tilmelder sig kurset får man en bekræftelse om mere information. Det er en rigtig god ide at komme ud og træne sammen med andre inden kurset. Har du endnu ikke en bue, så tag ud i foreningerne og prøv nogle forskellige buer INDEN du besøger en forhandler. Man kan også købe en brugt bue, men vær opmærksom på at den skal passe lige netop til dig – og det kan risikere at koste lige så meget som buen at købe nye dele for at få den til at passe.

På buen skal monteres pilehylde, sigte etc. Der behøver man ikke komme en masse dyrt grej i første omgang. Det kommer helt automatisk hen ad vejen, og det er bestemt ikke dyrt grej der afgør om DU består buejagtprøven. Når man har gennemført kurset, skal man tilmelde sig til en prøve inde på jagttegn.dk. Det kan man først gøre når kursusholderen har registreret at kurset er gennemført. Prøverne ligger i marts-april.

Har du spørgsmål om buejagt, kurserne eller prøven, så tag fat en forening, de kan helt sikkert hjælpe dig.