Vilde med vildsvin

Med rettidig omhu og lidt omtanke kan både landmændenes og jægernes interesser faktisk tilgodeses, når det handler om vildsvinene i Sverige. Kort fortalt handler det om at gå hårdt til dem, hvor de er uønskede, og give dem total ro, hvor de gerne må være.

Tekst og Foto: Thomas Lindy Nissen

Andreas Jensen er end ikke nået op i skydetårnet, da det første skud fra en lyddæmpet riffel smælder på den anden side af skoven. Få sekunder senere høres endnu et skud, hvor lyden af et kugleslag tydeligt fornemmes. Bekræftelsen følger lidt senere, da jagtkammeraten Daniel Smith sender et foto af to forendte vildsvin i kanten af en raseret rugmark. Fotoet bliver det hotteste indslag, inden Andreas en halv times tid efter solnedgang bliver hentet af den lokale vildsvinereguleringsjæger, Nicklas Gunnarsson.

Det er Nicklas, der har arrangeret jagten for de to jagtkammerater, som resten af natten og de næste to nætter skal hjælpe ham med at regulere vildsvin i den lyse julinat. Svenskeren beroliger Andreas med, at der er ualmindeligt mange vildsvin i området, ja faktisk så mange, at han næsten vil garantere succes.

Eksplosion i vildsvinebestanden

I 2005 så man de første spor efter vildsvin i denne egn i det sydlige Värmland. De sidste fire-fem år er bestanden eksploderet, hvilket har medført store problemer for jordbrugerne, men også eminente muligheder for at holde efterårsdrivjagter på vildsvin eller grisejagter med stillende hunde.

For at forhindre omfattende markskader regulerer Nicklas og sønnen Rasmus vildsvin året rundt på markerne i et 12.000 ha stort område.

- Der er dog rigtig mange lokale jægere og lodsejere, der sætter pris på at jage vildsvin, hvorfor de fleste gerne vil have en tæt bestand, men uden at grisene skader afgrøderne for meget. Det har vi faktisk fundet løsningen på: Vi stresser svinene på markerne, men giver dem fred i skovene, forklarer den erfarne vildsvinejæger.

Ovenstående er et uddrag af en artikel, bragt i Jæger. Se teaserfilmen over teksten, og læs hele artiklen i sommerudgaven af Jæger på side 96-99. Du finder bladet online på medlemsnettet her.