Offentliggjort den: 07. april 2021

The Monocular 2021 - Jagt med hjertet

Torsdag før påskeugen blev vinderne af The Monoculars årlige jagtfilmkonkurrence afsløret. Her bringer vi historien om showet - og links til vinderfilmene.

Tekst: Johannes Bojesen

Jagtfilm på alle kvalitetsniveauer fra 28 lande deltog torsdag den 25. marts i kampen om flotte præmier og ikke mindst den hæder, der ligger i at blive fremhævet i en konkurrence, hvor alverdens jægere har mulighed for at stemme. På grund af … skal vi ikke bare sige omstændighederne, skete det igen i år ved et onlineshow på selskabets facebookside, hvor den franske jagtkändis Feliew Chasse – iført sin velkendte baret fra vildsvinefeberfilmene – guidede seerne gennem programmet. Det klarede han på charmerende vis, men i 2022 krydser vi fingre for, at der kan streames fra mere selskabelige rammer. Et af de erklærede mål med konkurrencen er nemlig at jægere skal mødes og knytte bånd på tværs af diverse grænser.

I 2020 var der pænt med dansk repræsentation blandt vinderne, men i år var feltet mere internationalt, samtidig med at flere af de bedste film havde andet og mere på hjerte end blot at underholde. Franske Felix d’Aligny løb med laurbærene i kategorien Professionel Hunting Video med en smuk, personlig og indadvendt film om hvorfor han går på jagt, og hvordan jagten skaber balance i livet. En lignende dybtfølt tilgang så vi i danske Sebastian Krogh og Lea S. Larsens nominerede film om tvillingerne Trine og Rikke, der med tæt mikrofon- og kameraføring forklarer hvad jagten betyder for dem. Den vandt dog ikke nogen præmier.

En ildsjæl, der gør en særlig indsats for jagten og det internationale jagtfællesskab, hædres hvert år med en Community Honor Award. Denne gang tilfaldt æren amerikanske Robbie Kroger, der med filmen Blood Origions skaber bro mellem jagten og den ikkejagende del af samfundet i Sydafrika. Robbie Kroger har været finalist ved konkurrencen to gange tidligere med bl.a. filmen om en shitstorm imod en kvindelig jæger.

Med en morsom sekvens fra apporteringstræningen tog Engelske Sarah Hansons vanvittigt veltrænede kleiner münsterländers stikket i snapshot-kategorien Hunting Clip. Sjældent har man set så veldresserede hunde!

Det er i Hunting Video-kategorien man finder de gode gedigne jagtfilm, med ægte passion og spænding, og det er i den afdeling langt de fleste indsendte film findes. Vinderen blev her serbiske Lazar Obadovic med en helstøbt og superflot filmet vildsvinejagt med bue.

Vincent Larre vandt Aimpointprisen, der bestod i udstyr og et par dages spændende oplevelser med den svenske sigtemiddelproducent.

Årets uddeling viste en klar tendens til at belønne storytelling og den personlige vinkel til jagt. I en tid hvor fronterne trækkes op mellem jægere og ikkejægere – ikke mindst på sociale medier – virker det som et rigtigt valg. Jagtformidlingen har en mission, og det er vigtigt, at der er folk, der kan fortælle omverdenen at den moderne jæger er drevet af kærlighed og respekt til naturen, vildtet og verden omkring os.

Her kan du se vindervideoerne

Se i øvrigt et sammenklip med alle vindervideoer og korte interviews med hver vinder i linket her.