Offentliggjort den: 29. november 2021

Nyt ulvepar på Skjernreviret?

En vestjysk hunulv har tilsyneladende fundet sig en mage, og det kan betyde hvalpe til foråret, vurderer eksperter.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Faktisk har gisningerne svirret siden september, hvor man første gang opdagede spor efter to ulve, der fulgtes ad på det sydvestjyske såkaldte Skjernrevir. Her har en enlig hunulv med det noget kringlede navn "GW1434f" ellers levet mutters alene siden januar 2020. Men efter at rygterne nu er blevet bekræftet af fotos af to ulve, der følges ad, skulle den nu være god nok:

Danmark har efter al sandsynlighed fået et nyt ulvepar, som - måske - får hvalpe til foråret.

- Det, der overrasker os mest er, at det ikke er sket allerede. Biologien tilskriver, at de skal blive sammen, for det er sådan set det eneste en han- og en hunulv ønsker. At finde en ulv af det modsatte køn, hvor de kan få hvalpe, siger Peter Sunde, der er professor ved Institut for Ecoscience ved Aarhus Universitet til TV Midt Vest.

Forskerne fra Naturhistorisk Museum Aarhus og Aarhus Universitet arbejder nu på at identificere den nye hanulv ud fra en række spyt- og afføringsprøver. Hvis analyserne bekræfter, at der er tale om et nyt ulvepar, kan vi forvente nye danskfødte ulveunger i løbet af foråret 2022. Det skriver Miljøstyrelsen på sin hjemmeside i dag.

Singleulve bevæger sig ofte over et stort område, men når magen er fundet, slår de sig ned et sted, hvor de let kan finde føde og bliver her. Her danner de monogame ynglepar og lever i små familiegrupper. Parrets aktivitet er meget synkroniseret, og både hannen og hunnen deltager i yngelpleje og territoriehævdelse. Parret holder til i en ynglehule, som kan være en grav, de selv graver eller de kan udnytte allerede forekommende huller. Hunnens løbetid varer mellem fem og syv dage, og hvalpene fødes efter 60-62 dages drægtighed i kuld på op til elleve individer.

Billedet i denne artikel er et arkivfoto, som ikke har med det formodede ulvepar fra Skjernreviret at gøre.