Offentliggjort den: 08. oktober 2021

Kurven er knækket: Medlemsfremgang i jægerforbundet

En fremgang i medlemskaber på 945 i forhold til sidste år giver 2021 det bedste resultat i fire år. Dermed er en nedadgående kurve knækket. "Vi er blevet mere tydelige med det, som lykkes," lyder vurderingen fra DJ-direktør Karen Friis.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Kurven er knækket og Danmarks Jægerforbund har igen medlemsfremgang – ikke kun på kursistmedlemskaber, som er kommet i gang igen efter corona-krisen, men på flere parametre. Det viser de officielle medlemstal pr. 1.oktober. Igennem flere år er medlemstallet af Danmarks Jægerforbund faldet en anelse hvert år, eller hvad der svarer til i omegnen af 1,5 pct. Men ikke i år. Således kunne jægerforbundets direktør Karen Friis på årets repræsentantskabsmøde fortælle de delegerede, at der i år var tale om en lille fremgang.

Men siden da er der kommet flere til. En del flere, faktisk. Helt konkret drejer det sig nemlig nu om en fremgang på 945 i forhold til samme måned sidste år. Det betyder, at antallet af medlemskaber nu runder de 90.018, hvilket er det bedste resultat i fire år. Da en person godt kan have flere medlemskaber på én gang, svarer de 90.018 medlemskaber til i alt 73.304 individuelle medlemmer – en medlemsfremgang på 357 flere personer. Dog mister jægerforbundet fortsat seniormedlemskaber. I 2021 er der 8.328 seniorer mod 8.897 sidste år. Men det har sin naturlige forklaring i beslutningen om at låse årstallet for hvornår man er seniormedlem - her skal man nemlig senest være årgang 1948, og dem bliver der gradvist færre af.

- Vi har endnu ikke lavet en nærmere analyse af tallene, men jeg tænker at vi bl.a. skal se fremgangen som et resultat af, at jægerforbundet er blevet mere tydelig med det, som lykkes. Vi har fået lanceret Jagtprøven.dk, som hurtigt ”fanger” kursisterne, og det er blevet nemmere at blive medlem, siger Karen Friis om den positive udvikling.

De største stigninger ser således ud:

• 945 flere medlemskaber
  • 357 flere medlemmer (hoveder)
  • 584 flere kursister
  • 508 flere direkte medlemmer