Offentliggjort den: 24. marts 2021

Jagt på skoleskemaet: Ting at gøre i udeskolen

De danske skoler står overfor en gradvis genåbning. Mange aktiviteter kommer til at foregå udendørs - men det behøver slet ikke være så slemt. Projekt Bliv NaturligVis står klar med masser af inspiration.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Hvad enten dine børn går i indskoling, på mellemtrin eller i udskolingen, har projekt Bliv NaturligVis en hel vifte af inspirationsmuligheder til eleverne og deres lærere, når skolerne igen slår dørene op efter Påskeferien.

Bliv NaturligVis er et formidlingsprojekt skabt i et samarbejde mellem Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund, støttet af Nordea-fonden. Der er tale om et formidlingsprojekt, som vil bringe jægernes og lystfiskernes engagement og viden om naturen ud i skoleklasserne. Projektet består af to ben. Det ene ben er en kontaktbase, hvor lærere kan finde jægere og lystfiskere, der står klar til at dele ud af deres viden om naturen. Det andet ben er en videns- og formidlingsbank af undervisningsmaterialer, som hjælper lærerne med at sætte gang i et projektforløb om naturen i klasserne.

Vi har spurgt Thomas Thoft Marcussen, der er projektmedarbejder i Bliv NaturligVis, om han kan anbefale skolerne nogle særlige udeskole-aktiviteter. Og det kan han selvfølgelig:

- Der er masser af muligheder for at snige noget spændende naturvejledning ind i undervisningen lige nu. F.eks. kan natur- og teknik-læreren vælge at kontakte én af vores frivillige formidlere, som kan komme ud på skolen og lave et spændende forløb med børnene. Det vil jo typisk være udendørs og er altid et spændende afbræk i den almindelige undervisning, fordi formidleren kommer med en masse gode historier om jagt eller fiskeri - og ofte begge dele. Formidleren vil lave forskellige aktiviteter med børnene, det kunne f.eks. være vildtmad over bål, hvor børnene er med til at ordne og tilberede kødet, forklarer Thomas Thoft Marcussen.

Udover at gøre brug af det gratis tilbud om at booke en frivillig Bliv NaturligVis-formidler kan man også gøre brug af Bliv NaturligVis' store bagkatalog af aktiviteter. Thomas Thoft Marccussen har i den forbindelse udarbejdet en inspirationsliste over aktiviteter for skolebørnene, som skolen kan tage udgangspunkt i:

Indskoling

Mellemtrin og udskoling

Vi opfordrer alle læsere med børn og børnebørn mv. i folkeskolen til at dele linket til denne artikel med deres børns lærere. Tilbuddene i Bliv NaturligVis er helt gratis og uforpligtende - der er med andre ord ingen grund til at lade være med at benytte sig af mulighederne for at gøre børnene klogere på naturen, på jagten og på lystfiskeriet.