Offentliggjort den: 30. august 2021

Jæger-skills i Ribe

Med klingende hornsignaler kunne Danmarks Jægerforbunds Kreds 4 sætte gang i Hunting Skills 2021 med spændende udstillinger og aktiviteter.

Tekst og Foto: Hans Kristensen

Omkring 200 gæster i alle aldersklasser fandt i lørdags vej til Ribe, hvor Danmarks Jægerforbunds kreds 4 havde arrangeret Hunting Skills. Her kunne især nye og kommende jægere hente viden og inspiration. Men også mere garvede jægere og helt almindelige mennesker med interesse for jagten kunne få sig en på opleveren på arealerne omkring Ribe Jagtforenings klubhus, Jægergården.

- Hunting Skills er en anderledes nyjægerdag for alle jægere. Det er et sted, hvor man kan opleve noget nyt, lære en masse og mødes med ligesindede, forklarer Dorthe Fallesen Frimann, der er nyjægerkoordinator i kreds 4 og tovholder i arrangementet.

Hun glæder sig over, at det lykkedes at samle et stærkt felt af gode udstillere og erfarne formidlere sammen. På pladsen ved klubhuset kunne dagens gæster således blandt andet lære mere om konservator-virksomhed, jagtrejser, fældefangst og havjagt, samt opleve forlægning af vildt og opvisninger med gravgående hunde, apporterende hunde og schweisshunde.

Danmarks Jægerforbunds projekt Bliv NaturligVis, der tilbyder jagtlig viden og oplevelser til skoleklasser, var naturligvis også på pletten:

- Vi har haft to stande med Bliv NaturligVis-aktiviteter. På den ene har vi arrangeret bueskydning, og på den anden har jeg stået og fortalt om projektet. Samtidig har jeg i løbet af dagen demonstreret, hvordan man strejfer en ræv og stået og kogt bukketrofæer af. På den måde har man en naturlig indgangsvinkel til at komme i snak med folk, forklarer den lokale jæger og jagtformidler Finn Vind.

Fra området ved klubhuset er der nem adgang til Ribe Jagtforenings riffel- og haglskydebaner, som også indgik i dagens aktiviteter.

- Der har været god interesse for skydningen, og jeg har også haft lejlighed til at instruere flere, der aldrig havde skudt lerduer før. Det er tit ganske få ting, der skal til for at give dem en succesoplevelse, og det er en fornøjelse at se glæden, når de rammer, lyder det fra Erik Bennedsen, der er en af de mange lokale kræfter, der gjorde en indsats for, at alt skulle klappe på dagen.

- Vi har mange frivillige hjælpere, der stiller op gang på gang, og det er guld værd, fortæller Simon Klinge Nielsen. Han er formand for Ribe Jagtforening, der har stillet hjælpere og arealer til rådighed for årets udgave af Hunting Skills. Han ser mange muligheder i den måde at samles på.

- Hele arrangementet og konceptet kan vi rigtigt godt lide. Her kan vi vise hvad det vil sige at være en del af jagtens verden, og her kan vi være med til at give familien Danmark et positivt billede af, hvad det vil sige at være jæger, påpeger foreningsformanden, der dog gerne havde set, at kendskabet til arrangementet var nået endnu længere ud, så der kunne være kommet endnu flere besøgende.

Ønsket om endnu flere gæster på pladsen er kredsens nyjægerkoordinator, Dorthe Fallesen Frimann, ikke uenig i, men da der sidst på dagen blæses jagt forbi, er hun er alligevel godt tilfreds med dagen og besøgstallet.

- Vi har næsten tabt en hel årgang nyjægere under coronaen, og dem skal vi have samlet op. Jeg synes at det er fint at vi har kunnet gennemføre Hunting Skills på den her måde. Når man tænker på, at vi mødes på bagkant af nedlukningen og på en lørdag, hvor der også har været andre arrangementer, der har trukket i folk, glæder jeg mig over fremmødet, fortæller hun.

Hun ser frem til at bruge de indvundne erfaringer til at i planlægningen af Kreds 4’s næste omgang Hunting Skills på en ny og spændende lokalitet et sted i Syd- og Sønderjylland i forsommeren 2022.