Offentliggjort den: 04. august 2021

FM i udvidet apportering 2021

Danmarks Jægerforbund afholder lørdag den 28. august 2021 forbundsmesterskab i udvidet apportering. Der er tale om jægernes uofficielle Danmarksmesterskab, der i år afholdes i kreds 3 ved Tørring Jagtforening, Fælledvej 50, 7160 Tørring.

Tekst: Jytte Harder
Foto: Jan Skriver

Mesterskabet er en lukket prøve, og kvalifikation sker på de udvidede apporteringsprøver, der afholdes i løbet af sommeren i de enkelte kredse. Ethvert medlem af Danmarks Jægerforbund kan stille på alle udtagelsesprøver til Forbundsmesterskabet i hele landet med samme hund eller med flere forskellige hunde.

Tilmelding til disse udvidede apporteringsprøver sker via hundeweb: www.hundeweb.dk. Den 14. august 2021 vil være sidste mulighed for at deltage i en kvalificerende prøve.

Bedst placerede hund (1. vinderen) fra hver udtagelsesprøve er direkte kvalificeret til deltagelse ved Forbundsmesterskabet - uanset point. Herefter er de bedst placerede hunde (op til 30 deltagere fra hele landet) kvalificeret til Forbundsmesterskabet.
Ved pointlighed kvalificeres hundene efter bedste hund på apportering af hårvildt. Er der stadig pointlighed, så kvalificeres bedste hund på apportering fra vand. Ved afbud inviteres de efterfølgende bedst placerede hunde fra hele landet til Forbundsmesterskabet.

Der konkurreres ved Forbundsmesterskabet individuelt i det samlede resultat, samt individuelt i hver af de 3 apporteringsdiscipliner: apportering af hårvildt, apportering fra vand samt apportering af fuglevildt. Mesterskabet afvikles efter de gældende regler for Jægerforbundets udvidede apporteringsprøve. Disse er opdateret pr. 1. januar 2021 og kan ses her.

I forhold til Corona-situationen følger Danmarks Jægerforbund myndighedernes udmeldinger.

FOR KVALIFICEREDE: De kvalificerede hundeførere vil blive kontaktet af sekretariatet i løbet af uge 33 efter resultater fra den sidste kvalifikationsprøve er registreret.

• Tidspunkt: Mesterskabet afholdes lørdag den lørdag 28. august 2021
  • Mødested: Tørring Jagtforening, Fælledvej 50, 7160 Tørring
  • Prøveleder: Peter Jensen, tlf. 25 27 33 75, e-mail: vibeke@vitters.dk
  • Deltagergebyr: kr. 350,- der indsættes på jægerforbundets konto: 7854-0001288946 mrk. :”FM 2021 – navn”
  • Forplejning: Morgenkaffe kan købes fra kl. 8.00 (pris 25,- ). Frokost mellem 12.00-13.00 bestilles senest søndag den 22. august på 40 30 35 36 eller mail (50,- )
  • Evt. overnatning: Hotel Gudenåen, tlf. 22 20 50 80/Tørring Camping, tlf. 41 67 58 00
  • Præmieuddeling/forventet afslutning: Ved mødested kl. ca. 15.00

Tilskuere er velkomne og der er gode muligheder for at opleve prøven. Danmarks Jægerforbund har udviklet den udvidede jagtprøve for hunde. Formålet med prøven er at skabe en alsidig og jagtrelateret prøve, hvor sværhedsgraden er højere end ved den almindelige apporteringsprøve.