Offentliggjort den: 13. september 2021

FM i Jægersporting 2021: Løckernes dag

Danmarks Jægerforbunds forbundsmesterskab i jægersporting 2021 blev afviklet søndag den 12. september på Lund Flugtskydningscenter i Sønderjylland. Én familie fra det vestjyske satte sig solidt på sejrskamlen.

Tekst og Foto: Kim Lykke Jensen

Efter et års corona-pause var det igen tid til at afvikle årets forbundsmesterskab i jægersporting hos de rutinerede værter på Lund Flugtskydningscenter i det sønderjyske.
142 ultraskarpe og forventningsfulde skytter havde kvalificeret sig til Forbundsmesterskaberne ved kvalifikationsskydningerne rundt om i landet.
Efter velkomst ved formanden for jægerforbundets flugtskydningsudvalg, Gunnar Bennedsen og formand for Lund Flugtskydningscenter, Vagn Gad Lauridsen og den traditionelle jagthornsblæsning ved Grænselandets Jagthornsblæsere, kunne konkurrencen begynde.

Vejret viste sig fra sin bedste side i form af sommerlige temperaturer og svag vind. Skydningen blev med andre ord ikke besværliggjort af vejret, hvilket afspejlede sig i fænomenal skydning fra dagens start på banens standpladser, hvor der blev kastet duer i udfordrende baner, som jo er karakteristisk for disciplinen. Alle skytterne skulle skyde 25 duer på hver af de fire forskellige baner. Sådan en omgang tager i omegnen seks timer afbrudt af frokostpause og afsluttet med det traditionelle sønderjyske kagebord.

Herefter var der en nervepirrende omskydning i damerækken om sølv og bronze og i juniorrækken om tredje og fjerdepladsen, hvor Mikkel Petersen på hjemmebanen måtte se sig skubbet ud af medaljerækken.

Dagens bedst skydende skytte blev Jacob Iversen fra Flugtskydningsbanen Søgaard med 97 træf på de 100 duer. Bedste juniorskytte blev Mikkel Løcke fra Holstebro Strandjagtforening – den ene af sønnerne i den succesfulde familie, som på denne solrige søndag i Sønderjylland også sikrede sig guld i damerækken ved moren Lene Løcke, bronze i seniorrækken ved faren Ulrich Løcke og sølv i holdskydningen med Ulrik, Mikkel og den sidste søn, Marcus, på holdet. En bemærkelsesværdig præstation – og man fristes til at sige stort Til-Løcke!

Læs en udvidet reportage fra Forbundsmesterskaberne i næste nummer af medlemsbladet.

Se alle resultater fra FM HER