Offentliggjort den: 13. januar 2021

Er DOF gået i krig mod jagten i Danmark?

I et debatindlæg i Jyllands-Posten skyder Hans Meltofte fra DOF’s hovedbestyrelse en bredside af mod jagten i Danmark. Debatindlægget rummer en del urigtige påstande, men afspejler ellers DOF’s syn på jagten i Danmark. I bund og grund er foreningen modstander af jagt.

Tekst: Christian Clausen, hovedbestyrelsesmedlem og formand for trækvildtudvalget

Jagt er ikke bare en rekreativ aktivitet på linje med mange andre rekreative aktiviteter i naturen. Det er så langt den mest voldsomme og forstyrrende rekreative aktivitet, der foregår her til lands. Derfor kan man med rette spørge: Hvilken rolle skal jagt spille fremover?

Sådan indleder Hans Meltofte sin bredside mod jagten i Danmark i et debatindlæg i Jyllands-Posten. Hvis du har abonnement på avisen, kan du læse indlægget her

Og hvis man vil have svar på, hvilken rolle jagten, ifølge ornitologerne, skal have fremover, så skal man såmænd blot læse foreningens jagtpolitik på deres hjemmeside. Her skriver DOF godt nok, at de ikke er imod jagt, men hvis man læser deres jagtpolitik, så bliver det klart, at hvis DOF får magt, som de har agt, så er det stort set en nedlukning af jagten i Danmark.

Læs DOF’s jagtpolitik her

Hans Meltofte er formand for Naturpolitisk Udvalg i DOF og har været en stor kritiker af jagt i en menneskealder. Ingen overraskelser her.

I en passage i debatindlægget i Jyllands-Posten skriver han blandt andet:

Hundredtusinder af danskere elsker at færdes i naturen og sætter stor pris på at opleve et rigt dyreliv uden af have et gevær med over skulderen. Jeg vil vove den påstand, at jagt ville blive forbudt i morgen, hvis det gik op for danskerne, hvor meget deres oplevelsesmuligheder forringes af, at dyrene er så sky.

Dette kan kun læses som, at hvis danskerne havde samme opfattelse som Hans Meltofte selv, så skulle jagten forbydes - totalt.

Klar tale skal man altid være taknemmelig for. Så tak for det. Hvad Hans Meltofte og DOF derimod ikke skal have ros for, er deres urigtige og manipulerende påstande:

1. Danmarks Jægerforbund har aldrig påstået, at jagt ikke forstyrrer. Det gør det. Ligesom vildtet i hele landet forstyrres af mennesker, og sådan har det været siden vi indvandrede til denne del af verden. Vi er knapt seks millioner mennesker i dette land, som med vores adfærd og blotte eksistens forstyrrer. Selv en fredelig ornitolog forstyrrer – tro det eller ej
  2. Hans Meltofte påstår derudover, at der er videnskabelige beviser for, at der anskydes op mod lige så mange pattedyr og fugle, som jægerne får med hjem. Den er grov. For det er der intet bevis for. Det er rigtigt, at der tidligere var for mange anskydninger af især gæs og ræve, men dette tal er markant nedbragt, og vi arbejder konstant for, at tallet kommer endnu længere ned. Men det er groft at påstå, at for hver gang en jæger skyder en and, så efterlades en anskudt.

Vi bør kunne samarbejde
I det hele taget er det trist, at DOF bruger så megen energi på at være efter jagten i Danmark. Vi burde i stedet samarbejde om de virkelige problemer – nemlig at naturen og vildtets levesteder i Danmark er forringet i en grad, så vi har en bundplacering af alle landene i Europa.

Det er ikke jagtens skyld, at naturen lider i Danmark. DOF og Danmarks Jægerforbund burde stoppe den interne konflikt og i stedet arbejde sammen for en bedre natur i Danmark.